Enligt en rapport från konsultföretaget Sound Diplomacy, som citeras av NME31 procent av dem som tittade på programmet är från utanför Storbritannien. Besökare spenderade i genomsnitt £220 per dag i London, exklusive kostnaden för biljetten till den virtuella showen.
Det största uppsvinget har varit för restauranger, pubar och butiker i de lokala stadsdelarna Newham, Hackney, Tower Hamlets och Waltham Forest.
Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att “Abba-resan” har varit en fenomenal framgångssaga, som har “förstärkt stadens ekonomi med mer än 1 miljard pund och återigen visat varför vår huvudstad är en internationell ledare inom musik och kultur”.
Förra året var det totalt 1 097 597 personer som såg föreställningen, vilket ger en beläggning på 97,8 procent. Intäkterna från biljettförsäljningen landade på 103,7 miljoner pund, cirka 1,5 miljarder kronor, vilket gav en vinst före skatt på 6,1 miljoner pund, motsvarande drygt 84 miljoner kronor.
“Abba voyage”, där avatarerna backas upp av ett tiomanna liveband, prisades nästan unisont av brittisk press vid premiären. “En fantastisk hyllning till den bästa popmusik som någonsin gjorts”, skrev The Telegraph.