VD:n slåss om sina 8 procent: ”Vi har lyckats vända på steken
Genom att utveckla en ny spelplattform, eliminera olönsamma partnerskap och noggrann kostnadskontroll har Angler Gaming avsevärt förbättrat sina marginaler. Vd:n och storägaren Thomas Kalita konstaterar att de senaste årens förändringsarbete gett påtagliga resultat.
– Man kan säga att vi nu är Angler Gaming 2.0, säger han.
Efter en fas av mycket snabb tillväxt stod Angler Gaming, ett börsnoterat holdingbolag med investeringar i onlinespelbolag, inför utmaningar för några år sedan som minskad innovationskraft, krympande B2B-intäkter och sjunkande marginaler.
För att vända den negativa utvecklingen inleddes därför ett vändningsprojekt. I början av 2022 klev även Thomas Kalita in som ansvarig för den dagliga operativa driften och vändningsarbetet. Sedan 2014 har han varit strategisk rådgivare för Angler Gaming och 2018 gick han in i styrelsen och som VD. Med ett ägande på 8 procent av aktierna är han bolagets tredje största ägare.
– Jag har mycket ‘skin in the game’, så det var bara att kavla upp ärmarna och bli operativ. Det är mitt andra framgångsrika turnaround-projekt med samma företag och det är nog ganska unikt, säger han.
En central del i förändringsarbetet var utvecklingen av en egen spelplattform. Idag hanterar plattformen ett hundratal leverantörer och har förbättrad funktionalitet, bland annat när det gäller att främja ansvarsfullt spelande och bekämpa penningtvätt.
– Vi har också intensifierat vårt fokus på B2B-samarbeten och utforskar nya vertikaler. Premier Gaming sköter nu sin egen marknadsföring, medan Pronto Casino och Pronto Sport erbjuder innovativa tjänster som lotterispel och tidig utbetalning om ditt lag leder med två mål.
En annan viktig del av vändningsprojektet har varit kostnadseffektivitet. Mot bakgrund av stigande kostnader för extern kundförvärv har bolaget sett över sina affiliatesamarbeten och har även etablerat ett eget affiliatebolag, Marlin Media, som nu har över 3 000 anslutna operatörer. Utöver detta har Angler Gaming sett över leverantörsavtal och fokuserat på att ta bort olönsamma partnerskap och “dåliga” intäktsströmmar.
– I teorin är det enkelt: identifiera en kund och skaffa den till ett pris som är lägre än dess kundvärde. Kundvärdet blir din intäkt och skillnaden blir din vinst på kunden. Kundvärdet beror på hur mycket kunden spelar varje månad och hur länge de stannar, där längden är den största spaken. Därför vill vi såklart att kunderna ska vara nöjda och stanna hos oss, säger Thomas Kalita.
Kan du förutsäga hur länge en kund kommer att stanna?
– Det är såklart svårt att veta, men vi använder oss av maskininlärning och dataanalys för att hela tiden bli bättre på det. De verktygen hjälper oss också att avsluta olönsamma samarbeten i ett tidigt skede. Vi fokuserar på kunder som spelar ansvarsfullt och är nöjda.
Thomas Kalita är nöjd med effekten av vändningsprojektet. EBIT-marginalen har ökat från 10 till nästan 15 procent under årets första nio månader. De senaste kvartalen har också bruttomarginalen stigit rejält.
– Man kan säga att vi nu är Angler Gaming 2.0. Formellt sett är vändningsprojektet avslutat, men vi jobbar vidare utifrån de principer vi tog fram då. Vi har nu mycket bra koll på alla kostnadsposter, har rekryterat kompetenta medarbetare och är ett stabilare och starkare företag.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Angler Gaming och inte en artikel av hufvudstadsbladet