De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, enligt källor inblandade i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda företaget, enligt tidningen Financial Times.
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan september inte nått sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå, inklusive målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024. Enligt Reuters har målen nu beskrivits som föråldrad av Northvolt.
– Det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Men om det ska bli svenska Northvolt som tar den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – utöver de cirka 150 miljarder som redan har lagts på att bygga koncernen. Och det här ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar att investera mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau.
Även statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser komplicerat ut, även om det troligen skulle gå att få politiskt stöd för idén, enligt Engellau.
– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de driva på kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt företag, där vinsterna sedan går till privata intressen? frågar han sig själv.
Northvolt – som i förra veckan hade ett betalningsföreläggande på drygt en halv miljard från Kronofogdemyndigheten enligt Dagens Nyheter – har under hösten lagt ner flera stora projekt, sagt upp en femtedel av personalen och satt dotterbolaget Northvolt Expansion – som höll på att bygga. en ny batterifabrik – i konkurs med flera miljarder i skuld.
Så sent som förra veckan sålde Northvolt en fabriksanläggning i San Leandro, Kalifornien, och förhandlar samtidigt med biltillverkaren Volvo Cars om framtiden för fabriksbyggnaden Novo Energy i Göteborg, efter att delägaren Volvo Cars anklagats. delägaren Northvolt om avtalsbrott.
Ett tecken på att samtalen om hur man räddar företaget inte går bra kom förra veckan, då storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, avgick från sin tjänst.