Så mycket kostar det: Sju frågor och svar om tjänstepension
Tjänstepensioner kan kännas komplicerade, särskilt för företag utan kollektivavtal. Hur fungerar det egentligen? Och vad kostar det dig som företagare? Här svarar Marcus Bunek, företagsrådgivare på SPP i Malmö, på sju vanliga frågor.
Extern länk: Se vad som kan ingå i en vanlig tjänstepension för anställda
1. Vad är en tjänstepension och varför är den viktig?
Tjänstepension är ett extra pensionssparande som betalas av arbetsgivaren, utöver den allmänna pensionen. Det kan också omfatta viktiga försäkringsskydd såsom sjukförsäkring och efterlevandeförmåner.
– Att erbjuda tjänstepension gör dig till en attraktiv arbetsgivare och hjälper dig att attrahera och behålla kompetent personal, säger Marcus Bunek.
2. Vilka är de olika typerna?
Tjänstepension kan vara kollektivavtalad eller fristående. För företag utan kollektivavtal är det arbetsgivaren som sätter upp en lösning. Det kan vara avgiftsbestämd, där en viss procent av lönen betalas in, eller förmånsbestämd, där pensionen baseras på slutlönen.
– Valet är individuellt, men det viktigaste är att ha någon form av tjänstepension, oavsett modell.
3. Vad kostar det?
4. Vad bör jag tänka på när jag väljer pensionsanstalt?
Det är viktigt att hitta en partner som inte bara erbjuder låga avgifter, utan också värdefull rådgivning och enkel administration. Att ha en leverantör som erbjuder smidig hantering kan spara både tid och pengar, och det är avgörande att tjänsten du får matchar det du betalar för.
– SPP innehåller till exempel personlig rådgivning, digitala verktyg och kundsupport, så att du alltid har kontroll och dina medarbetare känner sig trygga, säger Marcus Bunek.
5. Kan jag skräddarsy pensionslösningen för olika anställda?
Ja, det beror på den anställdes roll, ålder eller anställningstid. Det är en flexibel metod som kan passa företag som vill belöna långsiktig lojalitet eller ge högre pensioner till nyckelpersoner.
6. Hur ofta behöver jag se över pensionslösningen för mina anställda?
Det är bra att regelbundet se över pensionslösningen, speciellt om företaget växer eller om man anställer fler. Marknaden och regelverken kan förändras, vilket kan innebära att du behöver göra justeringar för att optimera fördelarna.
– Vi rekommenderar att företagare bokar en årlig granskning hos oss för att säkerställa att pensionslösningen fortfarande passar företagets och de anställdas behov, säger Marcus Bunek.
– För företag i Skåne, där många måste konkurrera med företag i Danmark, kan det vara extra viktigt att se över sin pensionslösning för att säkerställa att den är konkurrenskraftig, tillägger han.
7. Hur kommer jag igång?
Att komma igång med tjänstepension behöver inte vara komplicerat. En pensionsrådgivare kan hjälpa dig att sätta upp en lösning som fungerar för ditt företag. Du kan enkelt få en digital offert och signera med BankID.
– Vi erbjuder kostnadsfria möten för att diskutera dina behov och hitta en lösning som fungerar, säger Marcus Bunek.
Extern länk: Få ditt pris på SPPs vanligaste lösning för anställda – välj ett paket och få ditt pris
Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med SPP och inte en artikel av hufvudstadsbladet