Expert: Utan bra data riskerar AI-investeringen att misslyckas
Att hitta balansen mellan datamängd och kvalitet är en förutsättning för framgångsrika AI-investeringar och datadrivna beslutsprocesser. Vägen dit nås genom samarbete över affärsgränserna, enligt en expert.
– Man måste bryta upp silos och börja dela data horisontellt, säger Niklas Thulin, Commercial Director på datakonsultföretaget Epical.
Data är i allt högre grad grunden för beslutsprocesser, och helt avgörande för framgångsrika AI-initiativ. Men resultatet blir bara så bra som kvaliteten på den data som du startar dina processer från. Samtidigt ökar datamängderna, och likaså hastigheten med vilken data skapas.
– Förr kunde man nöja sig med information från traditionella rapporter. Idag får du ny data i realtid. Det skapar nya möjligheter men också nya utmaningar, säger Niklas Thulin.
Det verkliga värdeskapandet ligger i att identifiera kvalitativ data i mängden data du har och sedan använda den på rätt sätt.
– Vi kommer att se många AI-projekt misslyckas just för att man inte har tillräckligt med data, av tillräckligt hög kvalitet, säger han.
Epical har lösningar inom databehandling
Epical har utvecklat strategiska lösningar inom området, inklusive en strategi som kallas Data Democratization. Där bryter man upp silos i organisationen och tar en helhetssyn på den digitala transformationen för att kunna samla in rätt data.
– Den värdeskapande processen i ett företag går rakt igenom organisationsstrukturen. I Sverige är vi generellt dåliga på avdelningsövergripande samverkan då nästan alla fokuserar enbart på sitt eget område. Här på Epical kan vi komma in och ta ett helhetsgrepp, och identifiera vilken data som finns tillgänglig och hur den kan användas optimalt, säger han.
Epical erbjuder även lösningar för datavisualisering och rapportering, som är de klassiska verktygen för att använda data som underlag för beslutsfattande.
– För oss handlar det om att exponera värdet av den data man har, på bästa möjliga sätt, för så många som möjligt. Då kan man maximera värdepotentialen, säger Niklas Thulin och avslutar:
– Det finns en stor värdepotential i en organisations data. Vi gör det möjligt att förstå och agera på det tillsammans. Så värden är fri.
Om Epical
Epical är ett nordiskt datakonsultföretag med närvaro i Sverige, Finland och Danmark. Med sina 400 digitala experter stödjer och möjliggör hantering, tillämpning och skydd av kunders data. 89 procent av Epicals kunder kan rekommendera företaget, enligt den senaste kundundersökningen (2023).
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Epical och inte en artikel av hufvudstadsbladet