Överprissatta julkalendrar är sällan värda den summa som står i produktbeskrivningen.
Det här är en åsiktstext.Åsikterna som uttrycks är författarens egna.
Det ligger i människans natur att vilja bli överraskad. Men när internet är översvämmat av Tiktok-videor och reklamartiklar som “avslöjar” vilka produkter som döljer sig bakom fönsterluckor i populära julkalendrar, är det svårt för unga, lättpåverkade själar att lyssna på föräldrar som säger till tonåringar att spara sina pengar och önska smink i julen närvarande istället.
Annons
Och så har vi barnen såklart. Som tjatar på kalendrar fyllda med lego eller meningslösa pappersfigurer och plastskräp. För dagens föräldrar var chokladkalendern höjden av barndomslyx. Dessa kan köpas med eget veckopeng. På vissa förskolor anses det vara nästan asketiskt att ha en chokladkalender istället för en leksakskalender.
Annons
Förutom det uppenbara faktum att både tonåringar och småbarnsföräldrar inte ska känna sig pressade att spendera absurda summor på julkalendrar, verkar många av företagen också i en juridisk gråzon.
Ett av de tydligaste exemplen är Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics skönhetskalender. Kalendern kostar 2 695 kr. Enligt företagets egna beräkningar är innehållet värt cirka 8 000 kronor. Men hur det värdet fastställdes är höljt i dunkel. Flera av produkterna i kalendern finns inte i Caia Cosmetics ordinarie sortiment.
Under sista veckan i november säljs många av de produkter som gömmer sig bakom dörrarna till halva priset. I produktspecifikationen står det tydligt att fyra av produkterna “kan variera”. Så att köparen inte vet vad hon betalar för. Enligt marknadsföringslagen är det förbjudet att sälja varor utan att berätta för konsumenterna vad de får. När det gäller Caia-kalendern handlar det om varor för hundratals kronor.
Detsamma gäller många andra julkalendrar. Hur mäter man egentligen värdet på innehållet i en burk hudkräm som är betydligt mindre än originalstorleken? Är det värt mer milliliter grädde? Hur mäter man värdet på nagellacket, de små plastfigurerna och chokladkakorna?
Annons
Prissättning är en så komplex fråga att den nästan kan betraktas som filosofisk. Om du däremot är ett företag som uppger att en produkt har ett visst värde bör detta rimligen ligga på samma nivå som marknadsvärdet.
Annons
Det är inte upp till ledarsidan att avgöra om företag som använder oetiska försäljningsmetoder också bryter mot lagen. Däremot kan man konstatera att den som står bakom dessa kalendrar faktiskt inte förtjänar en god jul.