Nyligen meddelade Volvo Cars att de lägger ner sin bildelningstjänst Volvo On Demand. Trots att biltillverkaren plöjde ner miljarder dollar gick tjänsten aldrig med vinst, trots att Sunfleet – som företaget hette innan Volvo tog över – lyckades göra just det. Den 13 januari nästa år försvinner hundratals delade Volvobilar från Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Helsingborg och Lund.
– Delningsekonomin är avgörande för att vi ska nå miljömålen och minska trängseln i städerna, det behövs fler delningstjänster snarare än färre, så för samhället i stort är det negativt när en aktör drar sig ur. Det här kräver lite mer långsiktighet, säger Olof Holmgren, svensk chef för den Toyota-stödda bilpoolen Kinto Share.
Även norska Hyre som är på offensiv i Stockholm beklagar nedläggningen.
– På kort sikt innebär det färre delningsbilar, vilket gör det svårare för människor som inte vill äga sin egen bil, säger företagets Sverigechef David Öberg.
För bara några månader sedan lade Aimo Share också ner sin bilpool. Men varken forskare eller branschen tror att det skulle bli en kris för samåkning i allmänhet.
– Självklart kommer deras kunder att se sig om efter andra alternativ, säger David Öberg och påminner om att de två största aktörerna i Norden – Hyre och Kinto Share – fortsätter att satsa stort i Sverige:
– Det här är ingen fluga.
Inte heller Maria Schnurrseniorforskare och expert på hållbar mobilitet vid det statliga forskningsinstitutet Rise, menar att Volvos besked är ett hot mot samåkningen i sig.
Hennes snabba analys är att Volvo Cars valde att investera i fel marknadssegment, med för mycket fokus på dyra bilar.
– Om man är en person som vill använda samåkning, då bryr man sig inte så mycket om just bilar. De andra aktörerna riktar sig mer till den breda massan. Så jag tror inte att det här är slutet, säger hon.
Både Hyre och Kinto har, liksom flera andra bildelningsaktörer, sett en stark kundtillströmning. Kintos aktiva kunder ökade under sommarmånaderna med hela 30 procent jämfört med förra året. Och Hyre fördubblade sina bokningar under årets första sex månader.
Det är tunna marginaler i branschen. Begränsad betalningsvilja tillsammans med höga kostnader är utmanande.
Båda skådespelarna ger sig själva vara på god väg mot lönsamhet på den svenska marknaden. Om man lyfter blicken kan man se en liknande utveckling i Europa – där antalet användare av bildelningstjänster ökade från 12,7 miljoner till 16,3 miljoner mellan 2017 och 2022, enligt Statista. År 2027 beräknas över 20 miljoner människor använda en bilpool
Men förhållandena mellan länderna ser väldigt olika ut. Delade bilar betalar idag lika mycket i parkeringsavgift som en privatbil, jämfört med Danmark där det kostar upp till fem gånger så mycket att parkera en privatbil. Inte heller städerna har möjlighet att erbjuda bilpoolerna dedikerade parkeringsplatser på gatan. Dessutom betalar de 25 procent i moms, till skillnad från taxibilar som betalar 6 procent.
– Det är tunna marginaler i branschen. Begränsad betalningsvilja tillsammans med höga kostnader är utmanande. Men bilpoolbranschen är större än någonsin och kommer att fortsätta växa. Att sälja funktion framför produkt och därmed utnyttja resurserna bättre kommer att bli allt vanligare i framtiden, säger Peter Algurén, som var Sunfleets första vd och nu är mobilitetsstrateg på Ziklo Bank.
Läs mer:
Då blir det billigare att ta taxi än att köpa bil
Bilen är den stora förloraren under den ekonomiska krisen
Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobility.