Det är när du googlar efter att säga upp prenumerationer som det holländska företaget Termination Experts dyker upp. Tidigare hette det Bymetis.
Sajterna har avlöst varandra, Termination Experts är den som var mest aktiv under andra halvåret i år. Båda är registrerade i Nederländerna, har samma struktur och ingen representant kan hittas.
Som DN berättat ett par gånger tidigare har många blivit lurade att fylla i ett formulär på hemsidan när de till exempel ville säga upp en prenumeration på en tidning.
Folk trodde att det var tidningens tjänst, och förstod inte heller att Uppsägningsexperter tar ut flera hundra kronor i avgifter. Tjänsterna säger sig skicka ett mejl till respektive företag, och eventuellt även ett pappersbrev.
Vissa konsumenter hävdar att de inte ens använt tjänsten, men ändå fått mejl med krav på betalning. Vid varje ny begäran om betalning skrivs beloppet upp.
Enligt Konsumentverkets statistik Sedan i somras har 216 anmälningar mot Uppsägningsexperter kommit in.
Råden från myndigheterna är att du om du blivit lurad ska du bestrida kravet och inte betala.
Nu har dock ett av offren, en kvinna som DN varit i kontakt med, fått ett mejl med krav på betalning från inkassoföretaget “Swift Debt Assist”, även det ett holländskt företag.
Att företagen skruvar upp retoriken och hoten på det här sättet kan göra folk mer oroliga, men råden förblir desamma, oavsett var påståendet kommer ifrån – tvista och betala inte.
Davor Vuleta, talesperson för privatekonomi på Kronofogdemyndigheten, gjorde en ny sökning i myndighetens register i veckan, för att se om de aktuella företagen, inklusive “Swift Debt Assist” verkligen försöker driva in pengarna. Men det finns fortfarande inga sådana fall.
“Vår erfarenhet är att företag som sysslar med tvivelaktiga metoder drar sig för att skicka krav till oss. Det kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande, de vet att de kan granskas och att mål vid tvist skickas till tingsrätten. Ofta de spelar på folks rädsla för kronofogden, men man ska inte vara rädd för kronofogden Om ett betalningsföreläggande skickas till oss och det bestrids, så börjar vi inte inkasso förrän domstolen har gett sitt Men som vi ser har inga sådana fall kommit till oss.” skriver han i ett mejlsvar till DN.
Han tipsar också om att du alltid kan logga in på Mina Sidor på Kronofogdemyndigheten och kolla om du har några anspråk mot dig där.
Läs mer:
Betala inte till bluffföretagen – gå inte till kronofogden
Aviseringsvåg mot företag som säger upp prenumerationer
Det är när du googlar efter att säga upp prenumerationer som det holländska företaget Termination Experts dyker upp. Tidigare hette det Bymetis.
Sajterna har avlöst varandra, Termination Experts är den som var mest aktiv under andra halvåret i år. Båda är registrerade i Nederländerna, har samma struktur och ingen representant kan hittas.
Som DN berättat ett par gånger tidigare har många blivit lurade att fylla i ett formulär på hemsidan när de till exempel ville säga upp en prenumeration på en tidning.
Folk trodde att det var tidningens tjänst, och förstod inte heller att Uppsägningsexperter tar ut flera hundra kronor i avgifter. Tjänsterna säger sig skicka ett mejl till respektive företag, och eventuellt även ett pappersbrev.
Vissa konsumenter hävdar att de inte ens använt tjänsten, men ändå fått mejl med krav på betalning. Vid varje ny begäran om betalning skrivs beloppet upp.
Enligt Konsumentverkets statistik Sedan i somras har 216 anmälningar mot Uppsägningsexperter kommit in.
Råden från myndigheterna är att du om du blivit lurad ska du bestrida kravet och inte betala.
Nu har dock ett av offren, en kvinna som DN varit i kontakt med, fått ett mejl med krav på betalning från inkassoföretaget “Swift Debt Assist”, även det ett holländskt företag.
Att företagen skruvar upp retoriken och hoten på det här sättet kan göra folk mer oroliga, men råden förblir desamma, oavsett var påståendet kommer ifrån – tvista och betala inte.
Davor Vuleta, talesperson för privatekonomi på Kronofogdemyndigheten, gjorde en ny sökning i myndighetens register i veckan, för att se om de aktuella företagen, inklusive “Swift Debt Assist” verkligen försöker driva in pengarna. Men det finns fortfarande inga sådana fall.
“Vår erfarenhet är att företag som sysslar med tvivelaktiga metoder drar sig för att skicka krav till oss. Det kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande, de vet att de kan granskas och att mål vid tvist skickas till tingsrätten. Ofta de spelar på folks rädsla för kronofogden, men man ska inte vara rädd för kronofogden Om ett betalningsföreläggande skickas till oss och det bestrids, så börjar vi inte inkasso förrän domstolen har gett sitt Men som vi ser har inga sådana fall kommit till oss.” skriver han i ett mejlsvar till DN.
Han tipsar också om att du alltid kan logga in på Mina Sidor på Kronofogdemyndigheten och kolla om du har några anspråk mot dig där.
Läs mer:
Betala inte till bluffföretagen – gå inte till kronofogden
Aviseringsvåg mot företag som säger upp prenumerationer