Elbilarnas framfart drivs av företagen
Näringslivet spelar en central roll i elektrifieringen av Sveriges vägar, där företag driver omställningen mot en fossilfri fordonsflotta. Carl Franke, affärsområdeschef på Fleet Support, en del av Volkswagen Financial Services, framhåller flottans företags betydelse i denna utveckling.
– Företag står för majoriteten av nyregistrerade elbilar och vi ser bland annat råd från en aktör som oss som en starkt bidragande faktor. Till det kommer ett större utbud av elbilar, bättre laddinfrastruktur och företagens ambitioner att minska kostnader och klimatpåverkan, säger han.
Edward Kairenius, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Fleet Support, påpekar att fler företag attraheras av eldrift för att stärka sina varumärken, nå miljömedvetna kunder och framstå som moderna arbetsgivare.
– Elbilar skapar möjlighet att avsevärt minska bränslekostnaderna och dra nytta av förmånliga skatteregler och subventioner. För att få stöd i att identifiera hållbara lösningar och skapa ekonomiska planer som gör det möjligt att gå över till en helt eller delvis eldriven fordonsflotta är det många som väljer att vända sig till oss, förklarar han.
Rätt vagnparksföretag förenklar övergången
Volkswagen Financial Services erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster för både privatpersoner och företag. Carl Franke berättar att specialisterna inom Fleet Support arbetar med elektrifiering av stora fordonsflottor och ofta fungerar som en bilavdelning som administrerar bilparken samtidigt som kunden sköter sin verksamhet.
– Med fokus på effektivitet, kostnadsbesparingar och hållbarhet hjälper vi företag att hantera sina fordonsflottor. Med vår expertrådgivning täcker vi även in områden som laddinfrastruktur och skattefrågor. Vi har även välutvecklade digitala stöd; inklusive vår bilkonfigurator Fleet CC, som optimerar totalkostnad och klimatpåverkan inom ramen för kundens bilpolicy och ramavtal, säger han.
Trots en relativt snabb övergångshastighet internationellt till el säger Carl Franke att det går för långsamt i förhållande till EU:s uppsatta miljömål och att det fortfarande finns flera faktorer som bromsar storskalig elektrifiering.
– Elbilen har en lägre totalkostnad tack vare låga driftskostnader och man behöver räkna på ett annat sätt i jämförelsen med en bil med förbränningsmotor. För att få en helhetsbild av kostnaderna måste hela nyttjandeperioden beaktas i en så kallad TCO-kalkyl.*
Han berättar att en högre initial investering ofta uppvägs av lägre driftskostnader på lång sikt, men att andra faktorer som förarnas egna tankar och omvärldens uppfattningar också bromsar utvecklingen. Det kan handla om synen på laddinfrastruktur, osäkerhet kring elpriset, oro för “laddångest” och framtida andrahandsvärde för elbilar.**
“Kan väcka privatförarens intresse”
Edward Kairenius understryker att de satsningar som regeringen i dag gör på laddinfrastruktur och subventioner för lätta eldrivna transportfordon är viktiga, men ser att tröskeln för att påskynda övergången till elfordon kan sänkas ytterligare.
– Elbilar är bra för klimatet och ekonomin och uppskattas av förarna, vilket talar för en fortsatt stark ökning. Företagen leder omställningen, medan den offentliga sektorn och privatpersoner går långsammare. Att låta anställda prova elbilar kan minska fördomar och uppmuntra privata köp, och för att påskynda utvecklingen ytterligare behövs starkare statliga incitament, som fler investeringar i infrastruktur och klimatbonusar för elbilsköp, avslutar han.
Ta en titt på hela vårt produkt- och tjänsteerbjudande här.
Källor
* Total ägandekostnad
** Läs mer i den årliga omvandlingsrapporten från Circle K
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fleet Support och inte en artikel av hufvudstadsbladet