Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.
Förr i tiden var banken en samlingspunkt. De sparade i färgglada spargrisar åt barnen och de lärde sig värdet av pengar. Några speciella sparbanksdagar var det festlig presentation med saft, tårta och ballonger. Tiderna förändras. Nu finns det inga kontanter på banken.
Tidigare fanns Swedbanks almanacka och den stora översiktsväggsalmanackan i november, så att kunderna kunde ta dem själva. Förra året var de inte där, men man fick be om att få dem personligen, för de var bara till för bankens kunder och det var inte så många.
Annons
I år finns det inga alls! Därmed skrotas en så enkel och billig PR-vinst för banken.
Visst är det många yngre som använder sin mobiltelefon och skriver in sina anteckningar i den, men vi äldre behöver anteckna på gammaldags sätt för att ha överblick.
Hade det varit dåliga tider för bankerna hade jag accepterat det. Men med de höga vinster bankerna gör nu känns det lömskt att det här dras in lite smygande.
Annons
Dessutom måste det vara obehagligt för vakthavande personal att ständigt konfronteras med kundernas frustration, när det inte finns någon almanacka längre.
Gör om och gör det rätt!
Låt oss snarast få ett meddelande där det står att vi gärna kommer in för att hämta både väggalmanackan och den där fina almanackan, som du har plats att skriva lite i.
Det hade varit något positivt att skriva om.
Tänk vilken bra PR för banken!
Yvonne Andersson
Svara direkt:
Det är trevligt att du har uppskattat Swedbanks almanacka. Anledningen till att vi har slutat producera almanackor och kalendrar är att intresset för dem från kunderna har svalnat med tiden, då många väljer att gå över till digitala alternativ. Vi har därför bedömt att det inte är försvarligt, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv, att trycka pappersartiklar som till stor del hamnar i återvinning utan att ha använts.
Swedbank gör mycket annat för att bidra till samhället. Genom Institutet för finansiell hälsa tillhandahåller banken offentlig utbildning i privatekonomi. Det gör vi för att vi vet att de som har goda kunskaper om ekonomi har större möjligheter att skapa sig en trygg framtid.
Annons
Genom tidningen Lyckoslanten och Spara & Slösa har Swedbank under många år inspirerat barn att tänka ekonomiskt hållbart.
Vi hoppas att du och många andra uppskattar dessa insatser som Swedbank väljer att göra för att bidra till samhället och göra skillnad.
Göran Persson, kontorschef i Åstorp