Sänk avgifterna för Öresundsbron, skriver de två kristdemokraterna Patrick Sackner Christensen och Stina Brännström Johansen.
Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.
Öresundsbron är mycket mer än en förbindelse mellan Sverige och Danmark; det är en möjlig motor för Öresundsregionens utveckling och välfärd.
För alla som bor i regionen borde det vara lika naturligt att gå över bron som att handla mat.
Dagens höga broavgifter hindrar både privatpersoner och företag från att ta vara på de möjligheter som Bron representerar. Konsekvensen? En region som stannar vid sin potential istället för att skapa ett dynamiskt och välmående samhälle på båda sidor om Öresund.
Med över fyra miljoner invånare är Öresundsregionen utan tvekan ett av de mest tillväxtorienterade områdena i Norden när det gäller ekonomisk utveckling. Genom att göra det enklare att resa över Bron kan potentialen utnyttjas fullt ut och bidra på ett starkt sätt till hela Sverige.
Annons
För att bropriserna ska sänkas måste regering och riksdag ta frågan på allvar och se de långsiktiga fördelarna.
Annons
Skånes politiker och andra beslutsfattare behöver stå enade och driva på för att broavgifterna ska sänkas.
Skånes politiker måste kraftsamla – och riksdagen får upp ögonen.
Det håller inte att parlamentariker och ministrar ser på Sverige som att landet bara består av Stockholm och Mälardalen. Öresundsregionen har en unik möjlighet att tillföra ett stort värde till Sverige i form av arbetskraft, kompetens och skattekronor, men bara om det finns en naturlig integration – och sådan integration sker med lägre broavgifter.
Genom att stärka förutsättningarna för rörlighet inom Öresundsregionen är det möjligt att stimulera arbetsmarknaden, attrahera investeringar och bygga en ekonomisk stabilitet som gynnar hela Sverige.
Med en mer tillgänglig Öresundsbro är det möjligt att generera nya skatteintäkter genom ökad handel, mobil arbetskraft och ett dynamiskt företagsklimat.
Det är avgörande för Sveriges framtid att landet satsar på Öresundsregionen och drar nytta av dess styrka. Det är en investering som betalar sig många gånger om.
Vissa hävdar att sänkta vägtullar äventyrar syftet med broavgifter – att täcka underhålls- och lånekostnader. Men det är en kortsiktig syn.
Erfarenheter från andra regioner visar att ökad trafik och tillgänglighet snabbt ger mer tillbaka än investeringskostnaderna. I Danmark har sänkta priser på Storebæltsbron vid flera tillfällen lett till ökad trafik och ekonomisk aktivitet, som handel och turism. Det finns också internationella exempel som Golden Ears Bridge i British Columbia, Kanada, där en sänkning av vägtullarna ökade trafiken och stärkte regionens ekonomi.
Annons
Annons
En mer naturlig integration med Köpenhamn gynnar inte bara företagsklimatet, utan skapar också en bredare arbetsmarknad för svenskar och danskar. Skånska företag får större möjlighet att växa och rekrytera. Danska företag kan lättare etablera sig på den svenska sidan och bidra till svensk ekonomi och välfärd.
Den långsiktiga visionen för ett integrerat Öresund krävs mer investeringar i infrastruktur. Initiativ som en tunnelbaneförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn bör tas på största allvar, liksom möjligheten att sänka färjeavgifterna mellan Helsingborg och Helsingör. Det skulle ytterligare stärka rörligheten och tillväxten och göra regionen till en modell för integration och samarbete.
Politiker i både Skåne och Stockholm behöver inse värdet av en öppnare och mer tillgänglig bro.
Genom att sänka avgifterna är det möjligt att skapa en region där arbete, handel och gemenskap över gränserna blir en naturlig del av vardagen.
Sänk avgifterna för Öresundsbron – Skåne måste förenas för en starkare och mer sammanlänkade Öresundsregion.
FÖRfattarna
Patrick Sackner Christensen (KD)lokalpolitiker i Malmö och ersättare i Region Skånes kollektivtrafiknämnd
Stina Brännström Johansenordförande i KD Malmö
Vill du också skriva om Aktuella frågor? Så här gör du.