Det är glada toner i Icas senaste kvartalsrapport. Nästan alla kurvor pekar uppåt, även om det fortfarande är press på marginalerna.
“Kunderna fortsätter att återvända till Ica-butikerna och vi ser alltmer att även andra värden än pris beaktas (…)” skriver vd Nina Jönsson.
Omsättningen för grossistföretaget Ica Sverige ökade med 6,3 procent från januari till september och rörelseresultatet med 11 procent, visar rapporten. Samtidigt uppger ICA att marginalerna är lägre än tidigare.
Det visar en undersökning gjord av SCB att lönsamheten minskade för livsmedelsindustrin under åren med hög inflation och att det fortfarande var press på marginalerna under första halvåret 2024.
Då låg de i snitt på 2,5 procent.
Men både Ica och framför allt Axfood – som äger lågpriskedjan Willys, den stora vinnaren när folk jagade extrapriser – går betydligt bättre än genomsnittet.
Willys marginaler är höga 4,6 procent, ICA-butikerna i DN:s granskning på 3,1.
Sorgebarnet Coop kliver tillbaka och drar ner snittet.
2,5 procent kan låta som en liten marginalmen eftersom försäljningen i många butiker uppgår till hundratals miljoner kronor blir det stora vinster i kronor och ören. Framför allt har Ica Maxi-butikerna hög omsättning och stora vinster. Försäljningen per anställd i dessa företag är mycket högre än i vanliga företag. Verksamheterna ägs av en eller ett fåtal personer, som ofta samlar in tiotals miljoner kronor i utdelning.
Utdelningen till ägarna landade totalt på 2,7 miljarder 2023, och är fram till början av november 2024 på 2,3 miljarder. De delas vanligtvis med Ica Sverige, som alla Ica-handlare äger gemensamt.
Ica Maxi i Haninge – som för några år sedan passerade miljardstrecket i omsättning – fortsätter att öka försäljningen, med hundra miljoner till. Nu är det 1,2 miljarder. Även Ica Maxi i Kalmar, fjolårets mest lönsamma butik, har spruckit miljardgränsen.
Endast tre av 85 Maxi-butiker som ingår i DN:s granskning gick tillbaka 2023, och ytterst marginellt.
ICA är den dominerande aktören inom livsmedelssektorn. Före inflationsåren hade de cirka 53 procent av marknaden. I dagligvarubranschens senaste sammanställning av den årliga “Dagliga dagligvarukartan”, för år 2023, var Icas andel 49,9 procent.
Läs också: Så här stor vinst gör din lokala Ica-återförsäljare – ny grafik
Ica-butikernas nyckeltal
Gäller de företag som var ägare till Ica-butikerna i den senast inlämnade årsredovisningen. I vissa fall kan verksamheten ha sålts under året. Rörelseresultatet/marginalen är efter avskrivningar. Totalt handlar det om cirka 1 300 butiker. De företag som redovisade en omsättning på runt en halv miljon och uppåt ingår, drygt 1200. Runt 200 företag redovisar ett negativt resultat, varav runt 100 mer än 1 procent. Det kan ha skett försäljningar och förändringar i företagen som äger butikerna. Vissa företag driver flera butiker.
Fakta.Marknadsandelar för detaljhandelskedjor 2023
Axfood har gått om Coop och är näst störst efter Ica, visar den så kallade “dagsvarukartan”. Att Ica hamnade under 50 procent är sannolikt bara tillfälligt, eftersom kedjans försäljning ökade kraftigt under 2024.
Totalt var hela branschens omsättning 337,6 miljarder.