Emma Andersson, 37, trodde att hon precis sålt ett klädesplagg på Vinted – men istället blev hon lurad på sina kortuppgifter.
– Det var pengar som skulle gå till mina barns julklappar, säger hon.
Nu vill hon varna för att bedrägerierna blir smartare och svårare att genomskåda.
Artikeln i korthet
■ Emma Andersson blev lurad på Vinted när bedragare låtsades vara från support och fick henne att lämna ut sina kortuppgifter, vilket resulterade i att hennes konto tömdes på 3 500 kronor.
■ Bedrägerier på köp- och säljplattformar som Vinted är vanligt och polisen har fått många rapporter om liknande fall där bedragare skapar falska användare för att lura andra.
■ För att skydda sig själva rekommenderas användare att vara försiktiga med att lämna ut personlig information och att alltid kontrollera med sin bank eller företag om de är osäkra på äktheten av meddelanden.
Trebarnsmamman Emma Andersson har själv flera gånger reagerat på hur andra kunde bli lurade av bedragarnas enkla knep. Men när hon själv började använda secondhand-appen Vinted upptäckte hon hur snabbt det kan gå.
Hon lade ut några plagg till försäljning och blev glad när hon efter en liten stund fick besked om köp. I ett meddelande från “support” fick hon information om hur betalningen skulle gå till eftersom det var hennes första försäljning.
– Och jag tänkte inte riktigt på det längre, men jag tyckte det var klart att jag någonstans måste ange vart pengarna skulle gå. Och det har man gjort i många andra appar, säger Emma Andersson.
Kontot tömdes av bedragarna
Problemet var att meddelandet inte kom från Vinted och att hon genom det skickades till en extern hemsida där kortuppgifterna samlades in och hon fick godkänna med bank-ID.
– Jag upplevde aldrig att jag blev vidarebefordrad till en annan hemsida. Jag var i appen hela tiden.
Efteråt upptäckte hon att kontot var tomt på de 3 500 kronor som fanns där.
– Du har barn, du har ett hus, det har varit tuffa tider sedan pandemin med räntor och elräkningar. Så att få det här bara några veckor innan jul kändes riktigt tråkigt, säger hon.
Lotta Mauritzson, samordnare på polisens nationella bedrägericenter, säger att bedrägerier är utbredda på köp- och säljplattformar, men tycker att aktörerna i Sverige nu arbetar med att informera användarna.
Aviseringsvåg mot Vinted
Polisen hade i somras fått in cirka 300 anmälningar om bedrägeri på just Vinted. Många hade gått tillväga på samma sätt som Emma Andersson beskriver. Bedragare skapar användare och ger med bilder och formuleringar bland annat en illusion av att de kommer från företaget.
– På något sätt verkar de övervaka nya användare som lägger upp annonser, säger Lotta Mauritzson.
Polisen försöker samarbeta med plattformarna för att förebygga brott och sedan bedrägerietoppen i somras har anmälningarna minskat och ligger nu på “några stycken i månaden”.
Vinted bekräftar i ett mejl att ett av de vanligaste bedrägerierna genom appen är någon som utger sig för att representera företaget för att lura dem att skaffa information. De skriver att flera åtgärder har genomförts för att stärka säkerheten, bland annat popup-varningar och verktyg som automatiskt ska upptäcka misstänkt beteende.
Emma Andersson ser gärna att Vinted blir ännu bättre på att förebygga brott. I efterhand har hon hittat företagets uppgifter om hur bedrägerier kan gå till.
– Det har hänt tillräckligt många gånger för att man ska lägga upp den typen av information, men då tycker jag att man ska göra det lättare för nya användare att hitta den.
Polisens råd: På så sätt blir du inte lurad
Nätfiske, även känt som nätfiske, innebär att bedragare försöker “fiska” efter information. Polisen uppmanar till misstanke om du till exempel får ett mejl där du uppmanas att klicka på en länk och fylla i bankuppgifter. Om du är osäker, ring din bank eller ditt företag.
– När du är ny på en plattform är det väldigt viktigt att du försöker ta reda på hur den här plattformen kommer att agera. Det finns ofta information, men många gånger kan man behöva leta ganska långt in på sidorna för att hitta den, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericentral.
Hon råder också att ha ett separat betalkort för shopping där det bara finns så mycket pengar som du behöver för tillfället.