Skistar tappar 3 procent i antal bokade nätter, jämfört med samma period förra året.
– Vi har dock både ett bättre bokningsläge och högre efterfrågan från denna vecka fram till vecka 10, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.
Bolaget ser något färre bokade nätter inför vintersäsongen. Mätt i antal bokade nätter är efterfrågan 3 procent lägre än vid samma tidpunkt förra året.
Enligt Sjöstrand beror det på en senare premiär jämfört med förra året. Sedan var säsongspremiären den 1 november – i år den 26 november – vilket förklaras av snöläget.
– Vi har dock både ett bättre bokningsläge och högre efterfrågan från denna vecka fram till vecka 10. Så säsongsstarten ser väldigt bra ut, säger han.
Annons
Annons
Kalendereffekterna är särskilt stora för årstiden. Att det är en “arbetarjul” påverkar bokningsläget positivt, medan sen påsk gör att många kan vänta med att boka sin påskresa.
Samtidigt ser snöläget positivt ut trots att snön kom senare än förra året.
– Vi har fantastiska snöförhållanden just nu, säger Sjöstrand.
Den danska marknaden växer
Skistar fortsätter att se en ökning av gäster från utlandet, inte minst från Danmark men även Tyskland, England och Nederländerna.
– Den danska marknaden växer med cirka 7 procent och de står för nästan 25 procent av gästbasen i dag.
Samtidigt tappas 7 procent av den svenska gästbasen, vilket tros bero på lågkonjunkturen.
– Många har tunnare plånböcker, men vi ser att trots tunnare plånböcker så väljer folk att prioritera fjällsemestern. Det är därför vi har en så stark bokningsposition och stabil bokningsposition som vi har.
“Finns det billiga alternativ”
Enligt en undersökning från Länsförsäkringar har en skidsemester under sportlovsveckan ökat i kostnad. Inför säsongen kan det kosta drygt 46 500 kronor, vilket är 5 000 kronor mer än 2024. Det mesta har blivit dyrare, allt från liftkort, boende till mat och skiduthyrning.
– Som andra företag i resebranschen arbetar vi med dynamisk prissättning. Det gör att priserna rör sig upp och ner utifrån efterfrågan och makrofaktorer, kommenterar Sjöstrand undersökningen.
Sjöstrand framhåller att det som gäst är möjligt att göra aktiva val för att få tillgång till mer prisvänliga alternativ när det gäller till exempel boende.
– Det finns billiga alternativ hos oss också.