Även innehav i Kina har minskat från 60 till 28 procent i Asia Theme fund under de senaste fem åren, se Handelsbankens SHB A -0,61 %Dagens utveckling Asienchefen Mikael Sens goda möjligheter till investeringar i både Kina och Asien.
“Kineserna jobbar väldigt hårt, de är innovativa och de har i dagsläget en fantastisk infrastruktur. Det gäller även den digitala infrastrukturen. Det byggs omfattande industrikluster med kompletta värdekedjor. Dessutom är hemmamarknaden stor med 1,4 miljarder invånare. säger Mikael Sens, som förvaltar fonderna Asia Tema och Asia Småbolag.
Han menar det teknikintresset i Kina gör det till en bra marknad att prova nya varor.
“Om det fungerar i Kina, så finns det möjlighet att bli bra globalt. Det fungerar bra att bygga skala i Kina”.
Detta har gjort att Kina blivit världsledande på flera områden, konstaterar Mikael Sens.
“Det gäller allt från solenergi, elbilar, batterier till elbilar, telekomutrustning, mobilspel och vitvaror”.
För ett år sedan avslutade Handelsbankens rena Kinafond.
“De omvandlades till en asiatisk småbolagsfond. Det var två flugor i en smäll, vi började fundera mer på dels riskerna med en landsfond, kanske specifikt Kina, dels ville vi investera mer i asiatiska småbolag”.
“Vi har absolut inga planer på att sluta investera i Kina, men det är alltid bra att ha möjlighet att omfördela”, säger Mikael Sens.
Vilken avkastning har du haft i fonderna i år?
“Asientema har haft en avkastning på 26 procent i svenska kronor och Asia Small-bolagen en avkastning på över 20 procent”.
Hur ser du på potentialen för avkastning framöver?
“Långsiktigt är jag optimistisk, det är en stor region och det finns goda möjligheter till spännande investeringar. På kort sikt för 2025 är jag försiktigt optimistisk. Samtidigt utvecklades 2024 bättre än jag trodde från början av året är jag mest optimistisk om penningpolitiken, där det finns utrymme att sänka räntorna och det borde också få bolagsvärderingen att stiga en aning.
Vilka risker ser du på kort sikt?
“Geopolitik, både inom och utanför Kina, är den största risken och det som kan sätta en stopp för företagens tillväxt. När det gäller de demografiska utmaningarna där medelåldern i Kina är 40 år vilket kan jämföras med 30 år i Indien, jag ser inte samma risk där”.
Vilka sektorer och företag tror du särskilt på?
“Under en period var vi intresserade av digitaliseringsföretag innan konkurrensen ökade. Därför ser vi nu nya möjligheter eftersom de har effektiviserat sin verksamhet och anpassat utifrån ökad reglering. Det gäller bland annat företagen Tencent och resebokningen sajt Trip.com, en sida som jag personligen tycker är bättre än exempelvis Booking.com eftersom den har fler tjänster och bättre priser.
Några sektorer du tror mindre på?
“Möjliga tullar från USA är något som måste hanteras och här finns utmaningar för företag med mycket export. Även om kinesiska företag är väldigt kreativa och kommer att anpassa sig kan det ta ett tag.”
Vilka trender ser du för 2025?
“Förutom tarifferna är AI en stor trend. Här ser jag framför allt möjligheter i Taiwan som ligger långt fram vad gäller chipproduktion”.