På tre år har Eon höjt fjärrvärmetaxan med 23 procent i Malmö. En utveckling som måste få ett slut, om inte fjärrvärmens ställning ytterligare ska undergrävas. Det är hög tid att Energimarknadsinspektionen ser till att monopolets spelregler följs.
Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.
Precis som vatten- och avfallsinsamling är fjärrvärme en offentlig tjänst. Att byta fjärrvärmeleverantör är inte möjligt, eftersom det är ett naturligt monopol. Kunder som bostadsrättsföreningar och hyresvärdar måste förlita sig på att taxan hålls rimlig. Så är dock inte fallet.
Eon har informerat sina kunder om 2025 års fjärrvärmetaxa. Det blir en höjning med 6 procent och innebär att värmejätten har höjt tariffen med 23 procent på tre år.
Varje år finns det en prisdialog vars syfte är att stärka kundens position och bland annat motverka kraftiga prisökningar. Eon Malmö nekades medlemskap i Prisdialogen 2023 bland annat på grund av brister i kunddialogen då bolaget oväntat aviserade en höjning på 20 procent istället för de 1–3 procent som tidigare aviserats. Efter stora protester och en anmälan till Konkurrensverket beslutades höjningen över hela året till drygt 14 procent 2023, vilket också är oacceptabelt. De senaste tullhöjningarna visar att monopolets spelregler har slängts ut.
Annons
Annons
Det är viktigt att fjärrvärmekostnaden är förutsägbar, konkurrenskraftig och prisvärd. I Sverige prissätts fjärrvärme i flerbostadshus utifrån 86 prismodeller på en icke konkurrensutsatt lokal marknad. Energibranschen bör minska antalet modeller och samordna koncept. Ur ett konsumentperspektiv ska det vara möjligt för kunderna att jämföra energieffektiviseringsåtgärder för både plånbok och klimat.
Att ansöka om medling till Fjärrvärmenämnden är inte en framkomlig väg då energibolagen inte har några incitament att ens beakta kundernas perspektiv. Energimyndighetens analys visar att nämnden “inte bidragit till ökat förtroende mellan marknadens aktörer och inte heller stärker kundernas ställning gentemot fjärrvärmeföretagen.” De föreslår att Fjärrvärmenämnden läggs ned. Åtgärder för att stärka kundens ställning hänvisas till Energimarknadsinspektionen undersökningdär Konkurrensverket också har uppmanat regeringen att utreda behovet av en marknadsreglering.
De senaste årens ökningar har motiverats av en orolig miljö, höga räntor och egna ökade kostnader för el och biobränsle. I slutändan är det hushåll och företag, inte minst Malmöbor, som får stå för de ökade kostnaderna.
Annons
Annons
Fjärrvärme har i grunden många fördelar, såsom driftsäkerhet och ett förhållandevis lågt klimatavtryck. Men om prisutvecklingen håller i sig riskerar fjärrvärmens position att försvagas och fler aktörer kan välja elektriska värmekällor. Det skulle riskera att bromsa regionens klimatomställning samtidigt som vi står inför stora kraftutmaningar i elnätet.
Men framför allt handlar det om att aktörer på en monopolmarknad har ett stort ansvar. Uppvärmning är trots allt en offentlig tjänst.
Michael Carlsson
VD HSB Malmö
Unni Sollbe
VD Stena Fastigheter Malmö
Olof Andersson
VD Trianon
Susanne Rikardsson
VD Fastighetsägarna Syd
Christopher Persson
VD Malmö Cityfastigheter