Tioskyttens företag växer som en galning – det nådde miljardstrecket efter tre år
Med den vägledande principen “Vi skapar fans, inte kunder” bakom oss har WeSports inte bara fått lojala kunder, utan även snabb tillväxt. Företaget nådde sin första miljard i omsättning efter bara tre år. Nu är målet tre miljarder till 2024.
– För oss är det viktigt att hela tiden utvecklas och sikta högre. Det har vi kunnat göra från start, säger före detta tiokamparen Mikael Olander, medgrundare av WeSports.
EXTERN LÄNK: Svea Bank – en affärspartner för dig med visioner
Sport- och fritidsföretaget WeSports startade 2020, då de fem grundarna tyckte sig se en lucka på marknaden för kvalitetssportutrustning.
– Hos oss köper du inte den första cykeln eller det första paret längdskidor. Istället är våra kunder sport- och hälsointresserade och elitidrottare. Det vill säga de som redan är hookade och lever för sport och träning. Trenden är att denna grupp efterfrågar allt bättre produkter och vill ha en högre servicenivå vid shopping. Det vill vi ge dem, säger Mikael Olander.
Mångsidiga sportentusiaster
I slutet av åttiotalet tog Mikael Olander två SM-guld i tiokamp, var med i landslaget och placerade sig även på 15:e plats i VM i Rom 1987. Idag ägnar han sig åt styrketräning och längdskidåkning och har tre Vasalopp på meritlistan.
Han har fört denna mångsidighet till WeSports, som samlar oberoende specialister inom olika sporter under en gemensam plattform. De finns både online och i ett begränsat antal butiker som de kallar destinationer som erbjuder ett stort och inspirerande utbud.
Idag består koncernen av 42 företag, till exempel Cykelkraft, Addnature, Pölder Sport, Tretorn, Master Fitness och Löparshop – och antalet växer hela tiden.
– En fördel med att samla olika specialistföretag under ett gemensamt paraply är att kunderna möts av hög kompetens. Företagens anställda är specialister och idrottare som sköter den dagliga verksamheten med passion. Det gör att de kan produkterna och sporten och att kunderna får bästa möjliga rådgivning. Samtidigt drar företagen själva nytta av den storlek de har tillsammans med de andra specialistföretagen.
Ledande i flera kategorier
WeSports inriktning och engagemang för en hög servicenivå och kvalitetsprodukter visade sig snabbt vara mycket framgångsrik.
– Vi har tagit ledande positioner inom en rad aktiviteter och sporter, bland annat cykling, rörlighet, löpning, längdskidåkning, utomhus-, fitness- och gymutrustning samt lagsporter som innebandy och ishockey, säger Mikael Olander.
Tillväxten har också varit betydligt snabbare än planerat. Den ursprungliga affärsidén har bekräftats samtidigt som WeSports har vuxit och haft en solid lönsamhet genom åren. Detta även under och efter pandemin. Företaget nådde sin första miljard i omsättning efter bara tre år – och nu är siktet inställt på tre miljarder till 2024. Nästa mål är fem miljarder inom cirka tre år.
– Vi vill bli ledande i Norden inom alla sporter och aktiviteter vi etablerar oss i. Det blir vi genom att ge den bästa servicen och sälja kvalitetsprodukter. Det är så vi skapar hög kundlojalitet, dvs “vi skapar fans, inte kunder”.
Betallösningar för en smidig kundresa och högre konvertering
En viktig del i arbetet för att kunna leverera en hög servicenivå är samarbetet med Svea Bank. De bistår WeSports, och företagen i koncernen, med flexibla betalningslösningar – både online och i de fysiska butikerna.
– Deras betalningslösningar gör det enkelt att handla hos oss och förbättrar hela köpupplevelsen. Svea har även lång erfarenhet av kreditbedömning vilket gör att vi kan godkänna fler kunder, säger Mikael Olander.
– Samarbetet med Svea startade redan för tio år sedan med en före detta arbetsgivare och vi ser dem mer som en partner än en leverantör. De förstår vår verksamhet och delar vår ambition att alltid sikta högre och förbättra. Svea hjälper oss att se vad som krävs för att fortsätta växa och utvecklas, säger Mikael Olander.
EXTERN LÄNK: Var med och skapa framtidens hållbara affärsmodeller
Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med Svea Bank och inte en artikel av hufvudstadsbladet