För drygt ett år sedan skrev jag ett inlägg om gymnasieelever som hoppar av gymnasiet. Det är i grundskolan som förändringen måste ske. Vad hjälper det att allt fler får antagning till gymnasiet, när kunskaperna från grundskolan är alldeles för låga?
Sen när våra förtroendevalda meddelar att fjärde- och åttondeklassare har blivit mycket bättre i matte! Det sänder helt felaktiga signaler till elever och föräldrar i grundskolan, och framför allt i Malmö. Det som har hänt är att klyftan mellan de bästa och de sämsta eleverna har ökat, segregationen bara ökar i vår stad.
Jag tror inte att man behöver vara forskare för att förstå varför en del av våra grundskoleelever inte klarar av sina studier i skolan. “Det finns ett mönster i den gruppen som inte tar sig igenom gymnasiet”, säger en forskare! Detta “mönster” är att eleven inte har förutsättningar från grundskolan för att kunna genomföra en gymnasieutbildning.
Och varför har de det då inte detta? Även om du är född i Sverige får du aldrig prata svenska hemma. Eller om du har kommit till vårt land som 10-12-åring gör det ännu svårare att orka med och hänga med dina klasskamrater i skolarbetet.
Än en gång säger och skriver jag att grundskoleelever måste komma från olika hemmiljöer. Genom detta får hela samhället och framför allt den enskilde en större möjlighet att bli en del av det lagbyggande Sverige. Kanske är det inte mer resurser som krävs, utan fler kommunala grundskolor i Malmö, som har den här mixen av elever.
Vilket jag är helt övertygad om skulle öka skolresultaten för alla elever i grundskolan. Och att risken att hamna snett i livet skulle minska avsevärt. För det första ska eleverna klara grundskolan, det är här vi vuxna medborgare har möjlighet att ge rätt förutsättningar för detta.