Målet om 70 procent lägre utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 är runt hörnet. I debatten om omställningen framkommer det ofta att mycket nu är på plats för att vägtransportbranschen ska kunna ställa om till eldrift. Men trots höga ambitioner och tekniska framsteg går övergången till fossilfria tunga transporter långsamt. En bråkdel av de förväntade försäljningsvolymerna för eltruckar har hittills realiserats av fordonstillverkarna. Anledningen är att viktiga förutsättningar för en storskalig omställning faktiskt saknas.
Kostnader är ett viktigt skäl. En elektrisk lastbil kostar 2,5 gånger mer än en dieselbil. Även med statligt stöd är eldrivna lastbilar betydligt dyrare. Både prisfall och ökad räckvidd förutspås för morgondagens elektriska lastbilar, men de insikterna stöder snarare ett beslut att vänta med att investera.
Ytterligare är efterfrågan och betalningsviljan bland transportköpare begränsad. Trots ambitiösa klimatmål är klimatvänliga transporter sällan prioriterade. Sveriges Transportbolags undersökningar visar att nära tre fjärdedelar av kunderna saknar betalningsvilja för fossilfria transporter. Om transportköparen inte vill eller kan föra över kostnaderna på slutkunden är det inte rimligt att ett åkeri med små marginaler investerar dyrare.
Ytterligare en avgörande anledning är att den nödvändiga nätverks- och laddinfrastrukturen inte finns på plats. Dagens komplexa logistiksystem kräver att eltruckar ska kunna ladda där de stannar. 80-90 procent av laddningsbehovet beräknas därför uppstå vid terminaler och hemmadepåer. Detta kräver en omfattande utbyggnad av nätkapaciteten i industriområden och på terminalplatser runt om i landet.
Trots dessa utmaningar är lastbilsbranschen fast besluten att bidra till den gröna omställningen. Många företag är redo att investera i fossilfria drivlinor. Men utan kraftfulla och rätt riktade åtgärder riskerar omställningen att ta betydligt längre tid än vad klimatmålen tillåter.
Sveriges Åkeri ser positivt på det på en hög reduktionsskyldighet, men dessutom efterlyser vi nu insatser inom framför allt fyra områden, för att stödja omställningen för tunga vägtransporter:
1. Gör den fossilfria transportverksamheten attraktiv genom skattelättnader.
Det behövs riktade stimulansåtgärder för att göra den fossilfria transportverksamheten mer attraktiv. Skattesänkningar för både säljare och köpare av fossilfria transporter bör därför utredas i syfte att skapa kommersiella incitament och efterfrågan på marknaden. Sådana stödåtgärder skulle signalera politisk långsiktighet och riskerar inte heller att motverka nödvändiga framtida prisfall för fordonen på det sätt som kraftigt ökat investeringsstöd skulle kunna göra.
2. Nationell kraftpool för kapacitetsutbyggnad av elnätet
Ett nära samarbete mellan aktörer inom politik och förvaltning, Energimyndigheten, nätägare och transportbranschen är nu väsentligt för att påskynda utbyggnaden av nätkapaciteten på rätt platser i landet, framför allt inom industri- och terminalområden. Ansöknings- och anslutningsprocesser för laddstationsetablering måste också förenklas och snabbas upp. Kommunernas tillståndsprocesser behöver effektiviseras för att möjliggöra snabbare utbyggnad.
3. Främjande av teknikneutralitet
Elkraft är en av flera lösningar för den gröna omställningen. Medan el lämpar sig för till exempel distributionsverksamhet kan biogas, vätgas och även HVO vara rätt bränsle för att lägga om annat transportarbete. Policyn ska sända tydliga signaler om att framtida lagstiftning och regelverk långsiktigt måste formas teknikneutrala, så att företagen vågar agera och investera i de mest effektiva lösningarna. Flera alternativa vägar till klimateffektiva transporter innebär en mer robust strategi för att nå klimatmålen.
4. Öka hållbarhetskraven för kollektivtrafikinköp
Offentliga köpare av tunga transporter kan agera föregångare i större utsträckning än vad som sker idag. Lagen om offentlig upphandling bör anpassas med krav på målinriktat hållbarhets- och klimatarbete för transportleverantörer, motsvarande de i åkeribranschens hållbarhetscertifiering Fair Transport. Detta för att stimulera marknaden och stötta transportföretag som arbetar metodiskt med att utveckla sin verksamhet för att klara miljö- och klimatmålen.
Lastbilsbranschen är redo att samarbeta med politik, myndigheter och fordonstillverkare för att möjliggöra den gröna omställningen. Med rätt förutsättningar, relevanta styrmedel och effektiva samverkansåtgärder kan vi både öka takten i omställningen och utveckla konkurrenskraften för klimateffektiva vägtransporter.
Oscar Hyléen, VD för Sveriges Åkeri