En kvinna dog och nio personer, inklusive flera barn, skadades i olyckan i juni 2023 då Jetline-berg-och-dalbanan vid nöjesparken i Stockholm spårade ur delvis. En stödarm på undersidan av den främre vagnen gick sönder, vilket ledde till vraket.
— Det saknas hela vägen, säger Christer B Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Nu har åtal väckts avseende grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara mot Gröna Lund och två andra företag. Gröna Lund åläggs att betala tolv miljoner och de övriga tre vardera. Kraven på företagsböter är bland de högsta som ställs i Sverige.
Jarlås säger att det är ovanligt att väcka åtal mot tre företag och att det är en mycket komplicerad utredning.
“Man kan bli förvånad över att ett av landets största mässföretag väljer att inte följa de regelverk som finns för mässdelar och tillverkning. Hade de följt det hade vi kanske inte stått här i dag, säger han.
Över 88 intervjuer har hållits med personer som drivit Jetline, chefsmekaniker och ända upp till VD. De två företag som, utöver Gröna Lunds misstanke, var inblandade i tillverkningen av stödarmen. Alla tre företagen har nekat till brott.
“Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen”, skriver nöjesparken i en skriftlig kommentar.
Beställningen av stödarmarna gjordes i flera steg. Det var oklart att Gröna Lund var kund till stödarmen och vad den skulle användas till. Företaget som utförde svetsarbetet hade inte rätt certifikat eller kompetens för det.
Att Gröna Lund är påtvingad högre böter på grund av att de förutom stödarmarna ansvarade för säkerhetsbygeln som skulle förhindra att personer ramlade ur åkningen. Stängerna var nästan helt uppfällda på de ställen där folk som ramlade ut satt. Och de som var kvar fick inre skador.
De är inte säkra. De har inte skyddat passagerarna utan har orsakat skador istället, säger Jarlås.
Polisinspektör Waldemar Bobeck säger att det var ett haveri “i beställning, tillverkning och kontroll”.
Gröna Lund har inte gjort någon riskbedömning av attraktionen. Någon uppföljning av hopparna har inte gjorts, säger Waldemar Bobeck.