Därför är timing viktigt vid försäljning – och det är så du hittar rätt
Vid en företagsförsäljning är timingen kanske den viktigaste aspekten att tänka på – samtidigt är det väldigt svårt att veta.
– Rätt timing bör baseras på en kombination av flera faktorer. Vi kan hjälpa till med det och vet vad vi ska ta hänsyn till, säger Per Svensson, Senior Advisor och Partner på Tarnhelm Transaktion.
För den som funderar på att sälja sin verksamhet är det viktigt att känna till marknadsläget och de ekonomiska förutsättningar som kan påverka affären. Sverige har idag en blandad makroekonomisk miljö med både möjligheter och risker. Stabila eller fallande räntor kan vara fördelaktiga för företagen, men samtidigt kan en osäker ekonomisk situation påverka köparnas investeringsvilja.
– Att sälja på en stark marknad kan innebära att man får ett högre pris. Då kan det vara bra att vänta. Men om branschen eller företaget står inför utmaningar kan det också vara klokt att agera snabbt för att undvika framtida värdeminskningar. Å andra sidan visar analys att affärer som görs i en svag ekonomi kan ge köpare ett större långsiktigt värde, vilket gör att en säljare kan få intresserade köpare även under svagare tider. Det gör det svårt att ta ett beslut om tidpunkten för en försäljning, förklarar Per Svensson.
Utmaning för både säljare och köpare
Även om en potentiell köpare har gott om kapital måste han, liksom säljaren, navigera i en blandad makroekonomisk miljö med olika affärsutsikter. Dessa påverkas av makroekonomiska förändringar.
I Europa sänker centralbankerna just nu räntorna för att stödja ekonomin. Den amerikanska centralbanken väntas följa efter. Samtidigt står världen inför geopolitisk oro som påverkar marknaderna. Utöver detta sker allt snabbare tekniska förändringar som både köpare och säljare måste ta med i sina beslut.
– Svängningarna är snabba, mycket snabbare än tidigare. Dessa osäkerheter har lett till att vi just nu ser färre genomförda transaktioner än för ett år sedan, trots att vi nu ser fallande räntor, förklarar Patrick Lis, även Senior Advisor och Partner på byrån.
Mer tid betyder bättre affärer
Oavsett när det är dags att sälja är det viktigt att kontakta rådgivare i god tid – så att du hinner planera för affären och har utrymme att hitta rätt tidpunkt.
På Tarnhelm Transaktion upplever man att många kontaktar rådgivare väldigt sent i processen. Detta leder ofta till stora brister i förvärvsstrukturen på bekostnad av säljaren, men också för köparen, eftersom betydande risker i förvärvsobjektet inte hanteras på ett sätt som motsvarar investerarnas krav och förväntningar.
– Många transaktioner skulle vara bättre om båda sidor tog in rådgivare i god tid, säger Patrick Lis och avslutar:
– Vi på Tarnhelm Transaktion kan hjälpa till med en verksamhetsöverlåtelse och hitta en bra tid. Men kom tidigt för en bättre affär.
Om Tarnhelm-transaktionen
Tarnhelm består av erfarna skatte- och transaktionsrådgivare som tillsammans har
gjort tusentals transaktioner i de flesta branscher, från nystartade företag till etablerade
multinationella företag. Tarnhelm Transaktionskvalitet säkerställer och validerar möjligheter, risker och information vid förvärv, omstruktureringar och avyttringar, samt förbereder organisationer för försäljning och assisterar genom hela processen.
Läs mer på: www.tarnhelm.se
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tarnhelm och inte en artikel av hufvudstadsbladet