“Helicopter robbery” har blivit en stor internationell succé på Netflix.
Men i Hollywood var historien avvisad redan för tio år sedan.
– Jag tyckte idén var ganska idiotisk, säger Espinosa, som nu har regisserat Netflix-succén.
Den svenska succéserien “Helicopter Robbery” är en av Netflix tio mest sedda icke-engelskspråkiga serier just nu – globalt.
En stor succé med andra ord.
Men serien om rånet kunde ha varit en amerikansk produkt och produktion. Skådespelaren Jake Gyllenhaal köpte rättigheterna till den i mitten av 2010-talet, på uppmaning av Daniél Espinosa.
– Men jag tyckte idén var ganska idiotisk, säger Espinosa, som nu har regisserat Netflix-succén.
Varför?
– En stor del av rånet – det som är roligt med rånet – är att det är ett sånt “socialdemokratiskt” rån. Det finns inget annat land i världen där en helikopter kan sväva i 30 minuter ovanför en bank, eller ett bankfack, där man går in och hämtar pengar och polisen står handlingsförlamad. I USA hade den skjutits ner på två röda.
Hollywood nickar
Jake Gyllenhaal avslutade aldrig projektet. Efter ett par år var rättigheterna ute på marknaden igen. Då klippte manusförfattaren Ronnie Sandahl.
– Jag ville göra en riktig historia med riktiga människor om ett riktigt rån. Och då är helikopterrånet kronjuvelen. När jag insåg att den hade stannat tog jag med den hem till Sverige för att sätta ihop den som en serie, för att få mer utrymme för historien bakom. Det är inte bara för att det är ett mytiskt rån, det är för att det har en otroligt fin, mänsklig och hjärtskärande historia bakom sig, säger han till hufvudstadsbladet.
“Mycket rörande”
Sandahl såg för sig att Daniél Espinosa skulle regissera serien. Och tajmingen kunde knappast ha varit bättre.
– Jag har gjort ett kalenderskåp av Hollywood-filmer, jag har gjort ett utländskt stort drama, jag har gjort en rymdfilm, en superhjälterulle och jag har gjort en actionrulle. Det kändes som att nu när jag hade jobbat inom alla amerikanska genrer var det dags att komma hem och försöka göra något bra, säger Espinosa.
Är du inte helt nöjd med dina prestationer i Hollywood?
– Jag är inte en sådan självälskande person, om du förstår vad jag menar. Jag kan titta på vad jag har gjort och gilla det… men jag tror att det finns ett hjärta i “Helicopter”, som jag känner igen från “Snabba kontanter”. Det finns en närhet av att vara i Sverige och beskriva en miljö som jag faktiskt känner till. Så det var väldigt rörande att göra det. Det var både det enklaste och det roligaste jag har gjort.
Ronnie Sandahl bryter sig in och nämner “Safe house” från 2012.
– Det är en jättebra film, jag tycker att du är lite strikt. Rymdfilmen är också bra, säger han tröstande.