Alexa Meade är den bohemiska konstnären som har en väntelista på tusen personer som vill bli målade av henne och som är känd för att göra det vi kallar Trompe L’oeil baklänges. I höst visas hon som en av konstnärerna i Denim & Supply Ralph Laurens Warehouse-projekt där hennes uppdrag är att föra människor in i upplevelsen av att kliva in i en målnings rike.
Du är känd för att göra det vi kallar Tromp L’oeil baklänges. Hur kom du på den idén?
– Tanken från början var inte att skapa en optisk illusion som förvirrar betraktaren. Allt handlade istället om olika skuggor. Jag var nyfiken på hur det skulle se ut om man till exempel målade dem svarta. Och så kom jag på idén att måla färg på färg. Helt plötsligt hade jag börjat måla människor och andra föremål vilket resulterade i att det såg ut som 2D-målningar. Typisk Trompe L’oeil-konst innebär att man målar en 2D-yta så att den ser ut som ett 3D-utrymme. Det är precis vad jag gör, men i omvänd ordning.
Hur är det att arbeta med människor som du gör? Det måste vara stressigt att måla någon för man har inte all tid i världen.
– Att måla människor är så klart väldigt annorlunda än att måla på duk. Jag kan aldrig helt slappna av eller ta det lugnt under arbetet som andra artister kan. Sedan påverkas slutprodukten mycket av hur dynamiken mellan min modell och jag fungerar under konstens gång. Så det är väldigt viktigt.
Hur länge har en person suttit längst?
– En typisk målningssession varar mellan 45 minuter och tre timmar beroende på hur mycket exponerad hud det finns på min modell att måla. Jag brukar måla alla kläder några dagar i förväg så att modellen slipper den tiden och är utvilad och redo att sitta still en stund. Men när jag först började med det här trodde jag inte alls att man kunde förmåla kläderna innan. Så en gång satt en stackars tjej för mig i 17 timmar i sträck.
Har du någonsin målat en känd person och hur väljer du vem du vill måla?
– Jag målade ett privat porträtt för den tredubbla Grammy-belönade musikern Gotye en gång. Men mina beställda porträtt är mest privata eftersom min främsta väntelista är tusentals privatpersoner. Så jag är verkligen exalterad över att ge någon chansen att vinna ett porträtt genom projektet jag gör med Denim & Supply Ralph Lauren.
Du har en viss stil som artist. Hur syns det i din vanliga, personliga stil?
– Jag är en ganska bohemisk, fri och spirituell artist och det är därför jag älskar Denim & Supply Ralph Lauren så mycket. Jag tycker att deras kläder speglar min personliga stil väldigt bra och jag älskar deras bohemiska vibe.
Om du fick välja ett specifikt plagg att bära resten av ditt liv, vad skulle du välja?
– Jag älskar att måla i min Denim & Supply Ralph Lauren Skinny Boyfriend-jeans. De ser så jäkla snygga ut med färg på och efter flera gånger får man också den perfekta balansen mellan färg och struktur som verkligen får dem att poppa. Man kan säga att jag skördar X antal sådana jeans under årets lopp.
Vem är en typisk Alexa Meade-kund?
– Det är fortfarande en väldigt glad blandning av människor som är intresserade av mitt arbete. Det sträcker sig från National Portrait Museum till Ashton Kutcher-publiken till forskningsinstitutioner och universitet.
Vilket är ditt absoluta drömprojekt?
– Jag skulle gärna göra en större installation med fler som bär mina målade kläder och ingår i en stor tavla.
Hur blev du involverad i projektet Denim & Supply?
– De såg mitt TED-talk på nätet och tyckte att det kunde vara roligt att träffas och göra något tillsammans som skulle kunna involvera fler människor världen över. Något som också skulle göra det möjligt för människor att vara en del av handlingen. Mitt “Project Warehouse”-uppdrag är att föra människor in i upplevelsen av att kliva in i en målnings rike.
Alexa Meade är den bohemiska konstnären som har en väntelista på tusen personer som vill bli målade av henne och som är känd för att göra det vi kallar Trompe L’oeil baklänges. I höst visas hon som en av konstnärerna i Denim & Supply Ralph Laurens Warehouse-projekt där hennes uppdrag är att föra människor in i upplevelsen av att kliva in i en målnings rike.
Du är känd för att göra det vi kallar Tromp L’oeil baklänges. Hur kom du på den idén?
– Tanken från början var inte att skapa en optisk illusion som förvirrar betraktaren. Allt handlade istället om olika skuggor. Jag var nyfiken på hur det skulle se ut om man till exempel målade dem svarta. Och så kom jag på idén att måla färg på färg. Helt plötsligt hade jag börjat måla människor och andra föremål vilket resulterade i att det såg ut som 2D-målningar. Typisk Trompe L’oeil-konst innebär att man målar en 2D-yta så att den ser ut som ett 3D-utrymme. Det är precis vad jag gör, men i omvänd ordning.
Hur är det att arbeta med människor som du gör? Det måste vara stressigt att måla någon för man har inte all tid i världen.
– Att måla människor är så klart väldigt annorlunda än att måla på duk. Jag kan aldrig helt slappna av eller ta det lugnt under arbetet som andra artister kan. Sedan påverkas slutprodukten mycket av hur dynamiken mellan min modell och jag fungerar under konstens gång. Så det är väldigt viktigt.
Hur länge har en person suttit längst?
– En typisk målningssession varar mellan 45 minuter och tre timmar beroende på hur mycket exponerad hud det finns på min modell att måla. Jag brukar måla alla kläder några dagar i förväg så att modellen slipper den tiden och är utvilad och redo att sitta still en stund. Men när jag först började med det här trodde jag inte alls att man kunde förmåla kläderna innan. Så en gång satt en stackars tjej för mig i 17 timmar i sträck.
Har du någonsin målat en känd person och hur väljer du vem du vill måla?
– Jag målade ett privat porträtt för den tredubbla Grammy-belönade musikern Gotye en gång. Men mina beställda porträtt är mest privata eftersom min främsta väntelista är tusentals privatpersoner. Så jag är verkligen exalterad över att ge någon chansen att vinna ett porträtt genom projektet jag gör med Denim & Supply Ralph Lauren.
Du har en viss stil som artist. Hur syns det i din vanliga, personliga stil?
– Jag är en ganska bohemisk, fri och spirituell artist och det är därför jag älskar Denim & Supply Ralph Lauren så mycket. Jag tycker att deras kläder speglar min personliga stil väldigt bra och jag älskar deras bohemiska vibe.
Om du fick välja ett specifikt plagg att bära resten av ditt liv, vad skulle du välja?
– Jag älskar att måla i min Denim & Supply Ralph Lauren Skinny Boyfriend-jeans. De ser så jäkla snygga ut med färg på och efter flera gånger får man också den perfekta balansen mellan färg och struktur som verkligen får dem att poppa. Man kan säga att jag skördar X antal sådana jeans under årets lopp.
Vem är en typisk Alexa Meade-kund?
– Det är fortfarande en väldigt glad blandning av människor som är intresserade av mitt arbete. Det sträcker sig från National Portrait Museum till Ashton Kutcher-publiken till forskningsinstitutioner och universitet.
Vilket är ditt absoluta drömprojekt?
– Jag skulle gärna göra en större installation med fler som bär mina målade kläder och ingår i en stor tavla.
Hur blev du involverad i projektet Denim & Supply?
– De såg mitt TED-talk på nätet och tyckte att det kunde vara roligt att träffas och göra något tillsammans som skulle kunna involvera fler människor världen över. Något som också skulle göra det möjligt för människor att vara en del av handlingen. Mitt “Project Warehouse”-uppdrag är att föra människor in i upplevelsen av att kliva in i en målnings rike.