Sonen upptäcker att hans sjuka mamma har fastnat i en hopplös situation när hon behöver ett nytt bank-ID. Vad gör man när hon inte kan uppfylla kravet att själv gå till ett bankkontor? Swedbank svarar direkt – och ger ett tips till kunder med äldre föräldrar.
Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.
Öppet brev till Sveriges banker i allmänhet och Swedbank i synnerhet.
Min mamma har sedan en tid tillbaka drabbats av cancer som tär på både kropp och själ.
Hon har därför lyckats låsa sitt bank-id och behöver ett nytt.
Jag kontaktar hennes bank, Swedbank, som glatt berättar att hon bara behöver logga in på banken med sin bankbox och ladda ner en ny.
Så vackert.
Annons
Men i slutändan steg behöver hon verifiera att det verkligen är hon som loggat in på banken och här krävs pass eller nationellt ID-kort. Hennes körkort räcker inte.
Annons
När jag tar ny kontakt med Swedbank får jag reda på att min mamma i så fall måste besöka ett bankkontor, vilket hon inte har möjlighet att göra.
Hur löser vi detta?
Jag förstår säkerhetsaspekten och jag tänker inte gå i fällan “Du som gör så höga vinster, fixa det här!” för jag vet att mycket av din vinst går tillbaka till samhället på olika sätt.
Men hur gör vi det?
Kan du göra hembesök?
Ringa videosamtal?
Du kan skicka ett eller två oberoende bud som identifierar mammans identitet med hjälp av fullmakt och legitimation?
I vår digitala värld är vi beroende av ett fungerande bank-ID vare sig vi vill det eller inte, och min mamma är knappast den första eller sista som plötsligt blir allvarligt sjuk.
Hjälp oss!
Son till sjuk bankkund
Swedbank svarar direkt:
Precis som du säger är det många som idag är beroende av ett bank-ID för att få ihop sin digitala vardag och är att likställa med ID-kort eller pass.
Därför är det en hög säkerhetsnivå kopplat till box och bank-id och vi lämnar endast ut dessa till den de är kopplade till, inte ens om den som besöker kontoret är en närstående med fullmakt.
Digitalt kan detta göras med ett ID som har NFC-möjligheter, något som svenska körkort saknar. Däremot accepterar vi körkort som ID-handlingar på våra kontor.
Vi förstår givetvis att din mamma inte kan vänta på drop-in och tar därför gärna emot henne på ett bokat besök då det är färre besökare. Jag beklagar att vi inte kan vara mer flexibla än så.
Annons
Annons
Utöver detta vill jag uppmana dig och andra kunder att ordna en fullmakt eller framtidsfullmakt för att lättare kunna stötta anhöriga som av olika anledningar inte klarar av sin ekonomi. Då använder du ditt eget bank-id eller box för att logga in på din anhörigas internetbank.
Camilla Wittström, kontorschef Swedbank Landskrona