Sverigeförhandlingen, ett statligt initiativ för att finansiera höghastighetsjärnväg och kollektivtrafik, syftar till att både förbättra Stockholms infrastruktur och öka bostadsbyggandet. I Stockholms län innebär det att staten delfinansierar stora projekt som till exempel Roslagsbanan till T-Centralen och tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö medan kommunerna i gengäld åtar sig att bygga nya bostäder.
Ytterligare medel Stockholmsförhandlingen utbyggnad av tre tunnelbanelinjer med en investering på 31,8 miljarder kronor, parallellt med 77 900 bostäder i Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla.
Trots bostadsbristen i Stockholm frågar vi oss om dessa projekt är rätt väg framåt? Utvandringen från storstadsområden som Stockholm och Solna har varit lika stor eller till och med större än invandringen de senaste åren. Vem kommer dessa nya hem egentligen att tjäna? Dessutom visar Riksrevisionens granskning av Sverigeförhandlingarna att det planerade bostadsbyggandet inte motsvarar de höga ambitionerna. Detta väcker tvivel om den verkliga effekten av förhandlingen på bostadsbristen.
Riksrevisionen har också fann stora brister i de kostnadsbedömningar och underlag som ligger till grund för Sverigeförhandlingsprojektet. Det noteras att flera av projekten saknar korrekt behovsanalys och samhällsnyttaberäkningar och att de transportpolitiska målen har åsidosatts.
Ett tydligt exempel på ett sådant misslyckande är Spårväg Syd, en spårväg mellan Älvsjö, Skärholmen, Kungens kurva och Flemingsberg. Prislappen för projektet har ökat med 2,2 miljarder kronor och framtiden är nu oviss på grund av uppskjutna förhandlingar om ett nytt tilläggsavtal.
Stockholms län har tidigare haft en rad misslyckade och kostsamma projekt, som Nya Karolinska, Tvärbanans Kistagren och Bussterminal Slussen, där kostnadsökningar blivit en belastning för skattebetalarna. Ansvariga politiker genom förvaltningar har alltså gång på gång misskött stora investeringar. Det finns en risk att Sverigeförhandlingarna går samma väg, där de verkliga kostnaderna skjuter i höjden och kommuninvånarna tvingas stå för notan.
Dåliga upphandlingar med bristfälliga bevis tyder på bristande kompetens hos offentliga beställare som entreprenörer ser en möjlighet att dra nytta av. Kompetensen inom de förvaltningar som ska driva stora investeringsprojekt måste säkras innan miljarder dollar slukas upp i svarta hål. Beräkningar ska hålla, prognoser ska stämma och inte minst sluttiden ska vara rimlig att nå.
Sverigedemokraterna kräver därför att Sverigeförhandlingarna och Stockholmsförhandlingarna ska omförhandlas utifrån verkliga tillförlitliga underlag och att varje projekt utvärderas utifrån samhällsekonomisk nytta, för att maximera avkastningen på varje skattekrona. Kommande generationer kommer annars att tvingas betala för dagens felprioriteringar.
Samuel Stephan (SD), trafikpolitisk talesperson, Region Stockholm