Detta är en verklighet som vi tyvärr känner igen alltför väl. Det är med stor sorg vi ser hur lärarnas arbetssituation har försämrats så mycket att det påverkar både elevernas lärande och lärarnas arbetsglädje.
Det som en gång var ett yrke där kreativiteten och nyfikenheten kunde frodas har förvandlats till en arbetsmiljö där pappersarbete och administrativa uppgifter upptar en stor del av dygnet. Kunskapsförvaltningens budskap är att det är viktigare att beskriva undervisning och elevers lärande än att genomföra det med god kvalitet. Om det inte är dokumenterat så finns det inte har blivit det nya ledordet.
De senaste åren har den svenska skoldebatten upprepade gånger lyft fram behovet av att minska lärarnas arbetsbelastning och ge dem tid att fokusera på sitt kärnuppdrag – undervisning. Den norska skolstyrelsen har fattat ett antal beslut där dokumentationskraven har minskat, trots det har det bara vuxit sig större i Sandviken. Beslut har nyligen fattats om att återinföra tidskrävande dokumentationskrav som för länge sedan tagits bort av Skolverket.
Många lärare känner sig överkörda av den administrativa bördan, istället för att kunna planera och anpassa undervisningen efter elevernas behov läggs tid på pappersarbete, administration och elevvård. Det är en utveckling som vi i Sveriges Lärare ser som djupt problematisk och direkt skadlig för skolans kvalitet. Dags att ta detta på allvar och bryta trenden! Börja med att lyssna på Sveriges Lärare kanske?
Som fackförbund är vi djupt oroade. Det är hög tid att ta oss själva på allvar och inse att det inte bara är lärarna som drabbas, utan även eleverna, som går miste om den utbildning de förtjänar när lärarna inte har tid att planera och följa upp sitt arbete effektivt.
Om inget görs nu riskerar allt fler lärare att ifrågasätta sin plats i yrket. Och vad händer med skolan i Sandviken när de som ska inspirera eleverna själva tappar gnistan?
Sveriges lärare i Sandviken genom ordförande Anette Almström Kovacic