Daglig kartläggning av dagligvaruanvändning av årsredovisningarna för de 1 221 aktiebolag som driver 1 230 butiker visar att det ekonomiska utfallet har försämrats ytterligare ett år.
Ica-butikernas sammanlagda rörelsemarginal sjönk från 3,5 procent till 3,1 procent.
När vinstutdelningen till Ica Sverige räknas in blev resultatet istället 2,8 procent.
“Kostnader av olika slag har ökat mycket. Butikerna har inte kunnat kompensera sig för vad producenterna har tagit ut. Däremot ökar marginalerna för flera av de stora leverantörerna. Multinationella företag är mycket starka. Deras höga marginaler är oron i branschen”, säger Göran Blomberg, vd för Ica-handlareföreningen, till Dagligvarunytt.
LÄS MER: Butik för butik – se hela listan här
Det visar granskningen 176 av 1 221 detaljhandelsföretag (14,4 procent) inom ICA redovisade röda siffror på rörelseresultatnivå.
Ungefär åtta av tio förlustbringande butiker tillhör Ica Nära.
“Ica Nära är överrepresenterade i negativa resultat. Det är svårt för många av de minsta Ica-butikerna.”
ICA-butikerna har tagit marknadsandelar i drygt ett år och den totala nettoomsättningen ökade enligt redovisningen med 8,2 procent – trots hård konkurrens från framför allt de snabbväxande lågprisaktörerna Willys och Lidl.
Göran Blomberg förklarar Icas framgångar med betydande satsningar på just pris.
“Vi har jobbat mer med pris de senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden. Det är därför kunderna kommer tillbaka till oss.”