Ikea i Finland tar bort den svenska produktinformationen i sina butiker – och backar inte från beslutet trots hård kritik från svenskspråkiga kunder, rapporterar den finlandssvenska tidningen Hufvudstadsbladet (HBL).
Enligt tidningen Svensk information har funnits parallellt med de finska skyltarna ända sedan den svenska möbeljätten etablerade sig i Finland. I andra länder med flera nationella språk finns informationen tillgänglig på alla nationella språk.
Camilla Weurlander, marknadsområdeschef för Ikea i Esbo, säger att språkbeslut fattas i varje land. Som svar på kritiken om sämre svensk service förklarar hon att Ikea förnyar all produktinformation på svenska genom att gå över till ett digitalt format.
– Den här förändringen är en del av en större omställning där Ikea strävar efter att bättre möta kundernas förändrade behov och köpbeteende, säger Weurlander till HBL och hävdar att det inte var företagets avsikt att behandla svenskspråkiga kunder sämre.
Hon medger dock att Ikea gjorde ett misstag när hon tog bort de svenska skyltarna innan de digitala verktygen togs i bruk och ber om ursäkt.