200 paketleveranser om dagen och övertid dras av.
Det varnar en före detta Budbee-anställd för SVT.
Nu svarar företagets vd.
– Åkerierna vi använder ligger på en armlängds avstånd, vilket gör det svårt för oss att upptäcka om något skulle vara tokigt, säger vd Alexis Priftis.
För SVT Västernorrland säger en före detta chaufför anställd av företaget Instabee, som äger leveransföretagen Instabox och Budbee, om stress och pressade scheman.
En person säger att han kunde leverera 200 paket om dagen – och kunde köra en sträcka på mellan 30 och 60 miles för att leverera ett enda paket.
Det ledde till att paketleveranserna blev försenade, vilket ledde till förkortade lunchraster och övertid.
– Chefen var förbannad och jag var tvungen att ha ett möte inför hela gruppen. Det var som om de var förbannade för att det var förseningar, säger en förare till SVT.
Nu svarar företagets vd på kritiken.
“Inte rätt”
Alexis Priftis är vd för budgivningsbolaget som värderas till drygt fem miljarder kronor. Han menar att mycket av det som sägs i SVT:s artikel är felaktigt.
– Det är mycket som kommer fram som inte är faktamässigt korrekt, säger han.
Som vad?
– Vår modell är en mix av egna anställda och åkeri. Majoriteten av dem är våra egna anställda som har kollektivavtal. Men åkerier som är underleverantörer, de är svårare att kontrollera.
Priftis menar att Instabee har hårda krav på sina åkerier, och specifika krav på löner.
– Det är absolut inte tillåtet att inte betala för varje arbetad timme. Har det hänt är det beklagligt, men det är i så fall ett avtalsbrott.
“Inget att vinna på det”
Personen som SVT pratar med vittnar om att app buden använder pressade honom att begå flera trafikförseelser för att komma i tid.
Tar appen någon hänsyn till vad som är rimligt att göra och vad som inte är det?
– Det tar mycket hänsyn till det. Om du lastar en bil som inte levereras i tid, kommer paketen att bli försenade. Hela vår företagsstrategi bygger på det, vi har inget att vinna på att göra en dålig bedömning, säger Priftis.
– De flesta åkerier är superseriösa och gör ett bra jobb. Men åkerierna står på en armlängds avstånd, vilket gör det svårt för oss att upptäcka om något skulle vara tokigt.