Hon är alltid redo att pressa sig själv lite mer. Utan utveckling blir Carin Rodebjer galen. Tur då att hon bor i staden som aldrig sover och som har gett henne ny energi. – Rodebjer har blivit så mycket bättre, säger hon.
Text. Hannah Sjöström
Bild. Pontus Höök
Det blåser genom fönstren Carin Rodebjers kontor på 39th Street på Manhattan. Den ligger 18 våningar upp, mitt i Garment DistrictNew Yorks modecentrum. Några gator söderut ligger Fashion Institute of Technology där Carin studerade i slutet av 90-talet. Det var här i mängden som varumärket Rodebjer föddes för över 15 år sedan. Carin sydde sina egna kläder, uppmärksammades av en butiksägare som köpte en hel kollektion. Hon återvände till Sverige, företaget växte och Carin blev en av landets mest hyllade modeskapare.
För några år sedan kände Carin att det går mot sitt slut. Hon bestämde sig för att återvända till staden som en gång skapade henne.
– Jag pressar riktigt hårt och så tar jag ett steg och så kommer det något ur det. Jag hade inte kunnat ta samma steg om jag varit kvar i Stockholm. Jag vill ta saker längre och se vart det tar mig.
Hon har precis avslutat arbetet med höst/vinterkollektionen 2015, ett arbete som kommer att ta henne cirka tre månader.
– Det vi gör nu är så mycket mer spännande och bättre. Vi har verkligen nått en högre nivå. Det har också varit spännande att se mig själv i ett nytt perspektiv, att komma hit utan att ha någon position och utan förväntningar. Det har inneburit en stor del frihet.
Vårkollektionen 2015 hon visade i New York förra hösten – hennes fjärde utställning i staden hittills – mottogs riktigt väl av kritiker, och även av köpare. Det märktes inte minst i orderblocken. Både omsättning och vinst har ökat. En utveckling hon som vd är nöjd med.
– Positiv press är alltid bra, men inkomst är ett mer gediget erkännande som man kan bygga vidare på.
Rodebjer SS15
Och när hon blickar framåt står att bygga en herrkollektion högt på hennes önskelista.
– Vi ska bara ta upp snurran internationellt nu som satt igång damsidan – det är helt omedvetet om det. Vi skulle drunkna om vi lade till en just nu. Men jag har en tydlig bild av vad jag vill göra.
Efterfrågan på Rodebjers kläder ökar. Idag finns hon i 20 länder och på över 300 inköpsställen världen över. Nästa på agendan är att utöka de egna butikerna med en i Stockholm och en i New York.
– Jag är väldigt fascinerad av mötet som sker i våra butiker. På Rodebjer bar träffar man kvinnor och i det mötet föds saker. Det är också spännande att hitta “vår” kvinna på olika ställen.
Carin Rodebjer i New York
Kvinnan Carin pratar om är självständig, och precis som hon själv dubbel. Både stark och skör på samma gång. Eller våldsam och romantisk på samma gång.
– Det som förenar henne är att hon är öppen och tar sina egna beslut. Du är inte bara en person, och jag vill skapa det utrymmet i mina samlingar.
Det är också tydligt att Carin inte jobbar med ett koncept som genomsyrar en hel kollektion.
– Nu låter det som att jag har storhetsvansinne, men ibland känns det som att världen har kommit ikapp tanken jag har haft om kvinnor och kläder. Nicolas Ghesquière från Louis Vuitton visade också stor bredd under vårens show. Det var utspritt, men det är också generöst mot kunden. Det var väldigt trevligt.
Célines chefsdesigner Phoebe Philo var också intresserad av att prata med flera olika sorters kvinnor och arbetade även kring ett mer öppet och flytande koncept.
– Många designers styrs idag och kanske är konsumenten trött på koncept? Jag älskar i alla fall den nya fria vågen, den passar mig perfekt.
Finns det några nackdelar med att inte ha ett tydligt koncept?
– Kritiken kan handla om att jag inte ger tydliga direktiv. Men jag vill inte göra det. Min ståndpunkt är att det ska finnas olika saker i min samling, man kanske inte gillar allt, men man får bestämma själv vad man vill. Det beslutet är kundens, inte mitt. Om du inte kan ta det beslutet kanske Rodebjer inte är märket för dig.
Till våren var inspirationen storstadsnomaden. Carin ville ha plagg som är enkla, smidiga och som passar lika bra på stranden som i stan.
– Jag ville inte att det skulle vara så polerat, utan mer avslappnat. Råheten i det fick namnet Raw Power. Jag hade originalkonst som referens och jag ville inte att det skulle vara för konstruerat, utan gå på någon form av instinkt.
Rodebjer FW14
Ljusblå denim, stickat, vitt och även rosa dyker upp i vår. En färg som ofta återkommer hos Rodebjer.
– Rosa kan verka utmanande eller provocerande för vissa eftersom det anses vara “för” feminint. Vårrosa är en lavendel ljusrosa som är väldigt skir. Det känns väldigt okonstnärligt. Vi byggde showen från bräcklig romantisk till andlig till mycket ren till hård. Jag vill vara alla dessa kvinnor i olika situationer.
Carin Rodebjer återvänder ofta till 70-talsestetiken och inspireras av både film och foton från den tiden med stilikoner som Angelica Houston, Charlotte Rampling och Lauren Hutton.
– Det var något då som inte hade varit så perfekt. Det fanns en romantik och tjejighet i det som jag verkligen gillar. Den romantiken kan kännas i min vårkollektion.
Efter jul börjar arbetet med S/S 2016 som börjar med att Carin letar efter en känsla och försöker hitta en mental plats. Därefter gör hon en grov inspirationsmoodboard.
– Sedan kombinerar jag det med en teknisk brief som innehåller storleken på kollektionen och liknande. Det är där jag tror att min styrka ligger, att kombinera verksamheten med det kreativa. Jag kan kommunicera åt båda hållen.
Flytten till New York var helt klart en bra idé. Men även om Carin trivs i sin nya hemstad så tär det också på henne.
– När jag är mitt i en arbetsprocess kan jag driva på tills jag är helt slut. Jag brukade ha mycket mer energi och kunde lätt ladda om. Nu märker jag att det faktiskt tar slut ibland. Det kommer att vara tomt.
– Men huvudet är aldrig tomt och det är som mitt straff. Det kan göra mig galen, och speciellt när du flyttar till den här staden. Det är aldrig tyst i mitt huvud och det är aldrig tyst utanför. Jag kan verkligen längta efter tystnad. Men det är svårt att lämna den här staden. Jag behöver energin.
Carin Rodebjer
Hon är alltid redo att pressa sig själv lite mer. Utan utveckling blir Carin Rodebjer galen. Tur då att hon bor i staden som aldrig sover och som har gett henne ny energi. – Rodebjer har blivit så mycket bättre, säger hon.
Text. Hannah Sjöström
Bild. Pontus Höök
Det blåser genom fönstren Carin Rodebjers kontor på 39th Street på Manhattan. Den ligger 18 våningar upp, mitt i Garment DistrictNew Yorks modecentrum. Några gator söderut ligger Fashion Institute of Technology där Carin studerade i slutet av 90-talet. Det var här i mängden som varumärket Rodebjer föddes för över 15 år sedan. Carin sydde sina egna kläder, uppmärksammades av en butiksägare som köpte en hel kollektion. Hon återvände till Sverige, företaget växte och Carin blev en av landets mest hyllade modeskapare.
För några år sedan kände Carin att det går mot sitt slut. Hon bestämde sig för att återvända till staden som en gång skapade henne.
– Jag pressar riktigt hårt och så tar jag ett steg och så kommer det något ur det. Jag hade inte kunnat ta samma steg om jag varit kvar i Stockholm. Jag vill ta saker längre och se vart det tar mig.
Hon har precis avslutat arbetet med höst/vinterkollektionen 2015, ett arbete som kommer att ta henne cirka tre månader.
– Det vi gör nu är så mycket mer spännande och bättre. Vi har verkligen nått en högre nivå. Det har också varit spännande att se mig själv i ett nytt perspektiv, att komma hit utan att ha någon position och utan förväntningar. Det har inneburit en stor del frihet.
Vårkollektionen 2015 hon visade i New York förra hösten – hennes fjärde utställning i staden hittills – mottogs riktigt väl av kritiker, och även av köpare. Det märktes inte minst i orderblocken. Både omsättning och vinst har ökat. En utveckling hon som vd är nöjd med.
– Positiv press är alltid bra, men inkomst är ett mer gediget erkännande som man kan bygga vidare på.
Rodebjer SS15
Och när hon blickar framåt står att bygga en herrkollektion högt på hennes önskelista.
– Vi ska bara ta upp snurran internationellt nu som satt igång damsidan – det är helt omedvetet om det. Vi skulle drunkna om vi lade till en just nu. Men jag har en tydlig bild av vad jag vill göra.
Efterfrågan på Rodebjers kläder ökar. Idag finns hon i 20 länder och på över 300 inköpsställen världen över. Nästa på agendan är att utöka de egna butikerna med en i Stockholm och en i New York.
– Jag är väldigt fascinerad av mötet som sker i våra butiker. På Rodebjer bar träffar man kvinnor och i det mötet föds saker. Det är också spännande att hitta “vår” kvinna på olika ställen.
Carin Rodebjer i New York
Kvinnan Carin pratar om är självständig, och precis som hon själv dubbel. Både stark och skör på samma gång. Eller våldsam och romantisk på samma gång.
– Det som förenar henne är att hon är öppen och tar sina egna beslut. Du är inte bara en person, och jag vill skapa det utrymmet i mina samlingar.
Det är också tydligt att Carin inte jobbar med ett koncept som genomsyrar en hel kollektion.
– Nu låter det som att jag har storhetsvansinne, men ibland känns det som att världen har kommit ikapp tanken jag har haft om kvinnor och kläder. Nicolas Ghesquière från Louis Vuitton visade också stor bredd under vårens show. Det var utspritt, men det är också generöst mot kunden. Det var väldigt trevligt.
Célines chefsdesigner Phoebe Philo var också intresserad av att prata med flera olika sorters kvinnor och arbetade även kring ett mer öppet och flytande koncept.
– Många designers styrs idag och kanske är konsumenten trött på koncept? Jag älskar i alla fall den nya fria vågen, den passar mig perfekt.
Finns det några nackdelar med att inte ha ett tydligt koncept?
– Kritiken kan handla om att jag inte ger tydliga direktiv. Men jag vill inte göra det. Min ståndpunkt är att det ska finnas olika saker i min samling, man kanske inte gillar allt, men man får bestämma själv vad man vill. Det beslutet är kundens, inte mitt. Om du inte kan ta det beslutet kanske Rodebjer inte är märket för dig.
Till våren var inspirationen storstadsnomaden. Carin ville ha plagg som är enkla, smidiga och som passar lika bra på stranden som i stan.
– Jag ville inte att det skulle vara så polerat, utan mer avslappnat. Råheten i det fick namnet Raw Power. Jag hade originalkonst som referens och jag ville inte att det skulle vara för konstruerat, utan gå på någon form av instinkt.
Rodebjer FW14
Ljusblå denim, stickat, vitt och även rosa dyker upp i vår. En färg som ofta återkommer hos Rodebjer.
– Rosa kan verka utmanande eller provocerande för vissa eftersom det anses vara “för” feminint. Vårrosa är en lavendel ljusrosa som är väldigt skir. Det känns väldigt okonstnärligt. Vi byggde showen från bräcklig romantisk till andlig till mycket ren till hård. Jag vill vara alla dessa kvinnor i olika situationer.
Carin Rodebjer återvänder ofta till 70-talsestetiken och inspireras av både film och foton från den tiden med stilikoner som Angelica Houston, Charlotte Rampling och Lauren Hutton.
– Det var något då som inte hade varit så perfekt. Det fanns en romantik och tjejighet i det som jag verkligen gillar. Den romantiken kan kännas i min vårkollektion.
Efter jul börjar arbetet med S/S 2016 som börjar med att Carin letar efter en känsla och försöker hitta en mental plats. Därefter gör hon en grov inspirationsmoodboard.
– Sedan kombinerar jag det med en teknisk brief som innehåller storleken på kollektionen och liknande. Det är där jag tror att min styrka ligger, att kombinera verksamheten med det kreativa. Jag kan kommunicera åt båda hållen.
Flytten till New York var helt klart en bra idé. Men även om Carin trivs i sin nya hemstad så tär det också på henne.
– När jag är mitt i en arbetsprocess kan jag driva på tills jag är helt slut. Jag brukade ha mycket mer energi och kunde lätt ladda om. Nu märker jag att det faktiskt tar slut ibland. Det kommer att vara tomt.
– Men huvudet är aldrig tomt och det är som mitt straff. Det kan göra mig galen, och speciellt när du flyttar till den här staden. Det är aldrig tyst i mitt huvud och det är aldrig tyst utanför. Jag kan verkligen längta efter tystnad. Men det är svårt att lämna den här staden. Jag behöver energin.
Carin Rodebjer