Kvalitet med en knapptryckning – den nya kaffetrenden är här
Den fjärde kafferevolutionen pågår i våra hem – och innebär baristavärdigt kaffe med en knapptryckning.
– Det är så roligt att se att kvalitetskaffe på ett enkelt sätt nu blir tillgängligt för allt fler, säger Matilda Hägglund på De’Longhi.
Extern länk: Köp Eletta Explore – få en present på köpet
Svenskarna har älskat kaffe åtminstone sedan 1700-talet. Och kärleken har bestått. Tillsammans med de övriga nordiska länderna dricker vi idag mest kaffe i världen, med i snitt nästan tre koppar per dag.
Bryggkaffe är fortfarande det mest druckna kaffet i Sverige, men för den nyfikna har utbudet och möjligheten till variation vuxit rejält de senaste decennierna. Kaffekulturen är ständigt i rörelse. Trendexperter brukar prata om tre stora trender – nu står vi inför den fjärde. Det innebär att kvalitetskaffe blir tillgängligt för alla.
Under den första vågen av trenden sågs kaffe som en vardagsdryck som hjälpte oss att kickstarta dagen. Med den andra vågen, som började på 70-talet, förändrades synen på kaffe från en funktionell dryck till något avkopplande och njutbart, som en god kopp te. Med det nya millenniet kom också en tredje våg – då hamnade fokus på högkvalitativa upplevelser och en känsla av exklusivitet.
Nu är det dags att anamma den fjärde vågen, som handlar om att våga experimentera, fokusera på kvalitet och upptäcka nya kafferecept, även kalla – även om du inte är kaffeproffs eller barista.
– Sverige har alltid varit ett land med en stark kaffekultur och det är så roligt att se att kvalitetskaffe på ett enkelt sätt nu blir tillgängligt för allt fler, säger Matilda Hägglund som är Senior Brand Manager för De’Longhis nordiska marknad.
Välj bönor med omsorg – maskinen gör resten
Trenden drivs av det ökande antalet små och medelstora kafferosterier världen över, konsumenternas nyfikenhet och en högre standard på specialkaffebönor. Som så många andra trender drivs även nya kaffetrender av sociala medier. Idag spelar TikTok och Instagram nyckelroller i hur vi konsumerar kaffe. På sociala medier delar “Coffeetok”-influenser både kafferecept och bryggtekniker.
– Fler är medvetna om hur nymalda, högkvalitativa kaffebönor förbättrar smaken och upplevelsen. Tack vare rätt utrustning kan vem som helst bli sin egen barista, utan att vara expert. Man måste välja kaffebönor med omsorg, för det påverkar smaken, men sedan kan man låta kaffemaskinen göra resten, säger Matilda Hägglund.
Kvalitetsupplevelsen hittar sitt hem
Medan de tre första trendvågorna utspelade sig på kaféer och rosterier, äger den fjärde kafferevolutionen rum i våra hem. Den sortens kaffe som vi mest drack på kaféer, som cappuccino, espresso och ristretto, dricker vi nu allt mer hemma också.
– Pandemin påskyndade helt klart det här beteendet, men vi ser att det är här för att stanna. Många har vant sig vid sina nya hemrutiner, bland annat fikatiderna och bekvämligheten med att ha kaféupplevelsen hemma, säger Matilda Hägglund.
De’Longhis helautomatiska kaffemaskin Eletta Explore ger möjlighet till precis den caféupplevelse som många av oss vill ha hemma också. Med ett enkelt knapptryck får du ett baristavärdigt kaffe gjort på färska kaffebönor, helt efter ditt tycke och smak. Maskinen kan göra 50 olika kaffedrycker, med både varm och kall lättmjölk, eller bara brygga en stor kanna kaffe, för de tillfällen då du snabbt och enkelt vill servera flera personer samtidigt. Allt du behöver göra är att lägga till dina favoritbönor och välja ett recept. Sedan maler, pressar och brygger maskinen drycken till perfektion.
Nu vill alla dricka kallt kaffe
En av de mest märkbara förändringarna under de senaste åren har varit uppkomsten av kalla kaffedrycker, som Cold Brew – inte att förväxla med iskaffe. Till skillnad från iskaffe, som görs av varmbryggt kaffe som sedan kyls ner med is, bryggs Cold Brew med kallt vatten som sedan får stå länge så att smaken från bönorna extraheras. Fördelarna med denna teknik är att kaffet behåller sin rika smakprofil. Dessutom får det en lenare och rundare smak än iskaffe.
Inte minst har det blivit ett populärt alternativ på caféer, nu är det enkelt att göra hemma. För den otåliga Cold Brew-entusiasten är en helautomatisk kaffemaskin då ett utmärkt alternativ, konstaterar Matilda Hägglund. De’Longhi’s Eletta Explore brygger Cold Brew på bara fem minuter, en process som annars tar 12-24 timmar.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med De’Longhi och inte en artikel av hufvudstadsbladet