Som ett led i arbetet med att få fler att cykla i Stockholms län har SL genomfört försök där resenärer kan ta med sig sina cyklar på crossbanan. Ambitionen är att cykelresorna år 2030 ska stå för 20 procent av alla resor.
Under försöken har detta endast varit tillåtet utanför rusningstrafik och i mån av tillgång. Samma regler gäller nu när möjligheten från den 25 november blir permanent.
– Precis som på pendeltågen blir det därför möjligt att ta cykeln på crossbanan utanför rusningstid. Du måste ställa cykeln på anvisade platser som kommer att finnas tillgängliga. Till skillnad från under pilotförsöket kommer det att finnas ett slags cykelställ, säger Anton Fendert.
Han poängterar att det kommer att framgå mycket tydligt var cyklarna ska stå.
– Cyklarna kommer att sitta fast. Så det blir ännu säkrare än under pilottestet.
Varför har du tagit detta beslut?
– För att vi vill ha kollektivtrafik i världsklass. Vi har inspirerats av andra städer som Barcelona, Hamburg och Rotterdam där detta är möjligt idag. Att kunna kombinera kollektivtrafiken med andra hållbara transportslag är något som gör kollektivtrafiken bättre. Vi ska inte se andra hållbara trafikslag som konkurrenter. Vi vill göra det lättare för människor att göra just den typen av kombinationsresa, säger Anton Fendert.
Han tror också att det kan leda till att fler väljer att åka kollektivt på fritiden. I regionens resvaneundersökningar har det konstaterats att många väljer bilen när de reser på fritiden. Kollektiv används främst när man går till arbete och skola, det vill säga på vardagar och under rusningstid.
Samma datum som cyklar är tillåtna förbjuder SL elskotrar. Är inte det lite motsägelsefullt?
– Vi vill göra det enkelt att kombinera trafikslag, men vi får inte snåla med säkerheten. Därför kommer vi till en början inte att tillåta elcyklar. Endast cyklar utan batteri får åka. Men det ska vi utvärdera för att se om det kan tillåtas på sikt.
SL har motiverat förbudet mot elskotrar med att fordonens uppladdningsbara litiumbatterier utgör en brandrisk.
Cyklar tar fortfarande lite plats. Vem får det otacksamma uppdraget att hantera potentiella konflikter?
– Det finns redan anvisade områden inom kollektivtrafiken som vi ber våra resenärer att ta särskild hänsyn till. Som de prioriterade platserna. Jag skulle säga att det finns en norm att ställa upp och erbjuda den platsen till någon som är i större behov av det. Likaså ser jag för mig att detta kommer att fungera. Om det sitter en person i rullstol får man helt enkelt göra plats för den, säger Anton Fendert.
Fakta.Tvärbanan
Tvärbanan är en spårvagn som går mellan Sickla och Solna station via bland annat Gullmarsplan, Årstaberg, Liljeholmen, Alvik och Sundbyberg. Den binder samman olika stadsdelar i en halvcirkel i förorten utanför Stockholms innerstad.
Hållplatserna har inga bommar utan är öppna utanför.
Längdjärnsbanan invigdes 2000 och har sedan dess byggts ut i etapper.
Just nu pågår en tillbyggnad till Kista och Helenelund. Den ska vara klar 2025.
Källa: SL
Läs mer:
Premiärtur på Stockholms nya tunnelbana
Stopp för gratis bussresor med barnvagn i Stockholm