Upsales AI lanseras nu: “Vi vill hjälpa företag att dubbla sin omsättning”
Skapar helt nya förutsättningar för företagsledningen. Nu lanseras Upsales AI – ett verktyg som producerar viktig beslutsinformation i realtid, genom att analysera hundratals olika datakällor.
– Ledningsgrupper och bolagsstyrelser kommer att få mer exakta försäljningsprognoser, tidiga riskaviseringar och skräddarsydda rekommendationer för nya affärsmöjligheter, säger Daniel Wikberg, grundare och vd för Upsales.
I drygt 20 år har Upsales hjälpt tusentals nordiska B2B-företag att skapa bättre kundrelationer och effektivisera sin försäljning. Nästa steg i företagets produktutveckling blir en omfattande uppgradering av hela mjukvaran, där AI integreras för att kombinera all denna upplevelse med en enorm mängd realtidsdata.
– Det är inte så lätt att börja använda AI och snabbt få affärsnytta. Men om du coachar AI:n med rätt domänkunskap och dessutom har stora mängder data så får du betydligt bättre resultat, förklarar Daniel Wikberg.
Han jämför dagens utveckling med Internet på 1990-talet.
– Alla förstod att det skulle bli riktigt stort, men nästan ingen lyckades med sin e-handel. Idag ser vi att många kan uppnå små effektivitetsförbättringar med hjälp av AI och de flesta har nog provat att använda tekniken för att till exempel skriva ett mejl eller sammanfatta mötesanteckningar. Men – vi tror inte att den här typen av åtgärder kommer att fördubbla ditt företags omsättning, säger Daniel Wikberg.
Han berättar att Upsales, när de utvecklade sin AI-funktionalitet, analyserade företag som växer väldigt snabbt och försökte ta reda på vad det är som utmärker dem.
– Man skulle kunna sammanfatta det som att de här företagen har positionerat sig starkt och hittat rätt marknad och kundsegment. Vad vår AI gör nu är att den analyserar miljontals datapunkter varje dag så att det enskilda företaget kan ta reda på vilken del av kundbasen som är värd att investera i.
Tar fram analyser i realtid
AI producerar realtidsanalyser baserade på enorma mängder intern och extern data.
– Den kan se att du har fem kunder som står för 25 procent av din omsättning och att den här kundbasen, baserat på all tillgänglig statistik och data, kommer att krympa nästa år. Då kommer den dels att varna dig, men också komma med förslag på vilka kunder som har medvind, och vilka du istället bör fokusera på.
– Eller om ett företag vill expandera utomlands. Då kommer AI:n att kunna berätta att marknadsförhållandena är bäst i, för att ta ett exempel, Holland, men att du bör investera i Polen istället, eftersom det finns fler syster- och dotterbolag till dina befintliga kunder. Det är som att alltid ha tillgång till en sjukt vass tillväxtkonsult, förklarar Daniel Wikberg.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Upsales och inte en artikel av hufvudstadsbladet