I tisdags släppte Benjamin Ingrosso en musikvideo i samarbete med Marabou.
Något som skapade reaktioner efter att flera företag bojkottat chokladtillverkaren.
I slutet av oktober släppte Benjamin Ingrosso det efterlängtade albumet “Pink velvet theatre” och på tisdagen släpptes musikvideon till låten “Back to you”. Musikvideon har tagits fram i samarbete med Marabou som ägs av matjätten Mondelez.
“När en av Sveriges mest folkkära artister samarbetar med landets mest klassiska choklad handlar det om mer än bara smak”, heter det i ett pressmeddelande.
I slutet av maj förra året svartlistade Ukraina amerikanska Mondelez. Ukrainska myndigheter tror att företaget bidrar till Vladimir Putins krigskassa på grund av deras verksamhet i Ryssland.
Därefter valde flera stora företag att bojkotta företaget: SAS, SJ, Stordalens Strawberry och Norwegian är några av dem.
Experten: Ge vinsten till Ukraina
En som reagerar starkt på samarbetet mellan Ingrosso och Marabou är den säkerhetspolitiska debattören Patrik Oksanen. Han konstaterar att Mondelez är ett av få företag som har valt att fortsätta sin verksamhet i Ryssland.
– Som konstnär måste man tänka på vad man vill stödja i den allvarligaste säkerhetspolitiska perioden sedan andra världskriget, säger Oksanen.
Han fortsätter:
– Uppenbarligen verkar en del ha glömt de kopplingarna. Det är något som jag hoppas Benjamin Ingrosso kan tänka på under jullovet, sitt eget ansvar som individ.
Oksanen menar att “med makt kommer ansvar” och att Ingrosso då bär ett större personligt ansvar.
– Jag hoppas att han kommer med bättre idéer. Det vore rimligt att han skänkte det han har fått till Ukrainas kamp för överlevnad och frihet.
I ett meddelande till hufvudstadsbladet kommenterar Niklas Torsell, Ingrossos pressansvarige på Universal, samarbetet:
“Samarbetet kring musikvideon är med Marabou i Sverige. För frågor om Mondelez kan du kontakta dem direkt. Tyvärr är Benjamin Ingrosso inte tillgänglig för kommentarer.”
https://twitter.com/patrikoksanen/status/1866792024046964825
Debatten väcks till liv
Nyligen återupplivades debatten om Marabou. I en ledare publicerad i Dagens nyheter skriver Erik Helmerson om julens prisade chokladask Aladdin producerad av Mondelez.
“När ett stort antal företag lämnade Ryssland efter invasionen av Ukraina för att inte låta deras skattepengar bidra till Putins krigskassa, stannade Mondelez”, skriver han.
Även tidningen Sammanfattning uppmärksammade i veckan Benjamin Ingrossos nya samarbetspartner och jämför med när Zara Larsson samarbetade med kinesiska Huawei. Företaget anklagas för att ha bidragit till Kinas övervakning av landets medborgare och fans reagerade starkt – och Zara Larsson bröt samarbetet.
“Nu ska det bli spännande att se om samma moraliska regler gäller för manliga nationalklenoder som för kvinnliga”, skriver PR-strateg Edit Künstlicher i Sammanfattning.
Mondelez svar på kritiken
I ett mejl till hufvudstadsbladet kommenterar Negar Sabaghzadeh, kommunikationschef på Mondelez svenska pressavdelning, samarbetet med Ingrosso.
“Marabou är ett svenskt varumärke med över 100 års historia och en chokladfabrik i uppländska Väsby. Marabou och Mondelez i Norden importerar inte från eller exporterar till Ryssland, och har aldrig gjort det.”
“Marabous långa historia och arv är något vi är väldigt stolta över, och samarbetet med Benjamin Ingrosso visar precis det”.
Vidare skriver kommunikationschefen att den svenska filialen inte har någon insyn i moderbolagets beslut att stanna i Ryssland.
“Mondelez International följer alla EU:s sanktioner, men beslut som moderbolaget Mondelez International tar angående sin verksamhet i Ryssland är inget vi har insyn i eller kan påverka”, skriver hon.