Bättre kundupplevelse och starkare kassaflöde med smarta betalningslösningar
Att erbjuda enkla, tydliga och flexibla alternativ för att betala fakturor är nyckeln till en bättre kundupplevelse och ökar chansen att få betalt snabbare.
– Kunderna vill betala så enkelt som möjligt, men samtidigt förstå vad de betalar för. Vi har lösningar för det, säger Thomas Otterlund, nordisk produktchef på PostNord Strålfors.
Antalet betalningsalternativ för svenska konsumenter växer snabbt, vilket ger dem friheten att välja det som bäst passar deras behov och preferenser. Det skapar en smidigare och mer anpassad kundupplevelse för alla.
– Vissa vill betala sina fakturor så snabbt som möjligt. Andra vill göra det så sent som möjligt. Vissa vill göra det dagen efter att de fått betalt, och vissa vill att återkommande betalningar dras automatiskt från ett bankkonto för att undvika förseningsavgifter. Många vill betala med mobilen, andra via dator. Valfriheten är viktig, säger Thomas Otterlund.
Att som företag förstå vad konsumenterna vill ha och att kunna erbjuda rätt betalningsalternativ i rätt kanal ökar chansen att få betalt – och dessutom få betalt snabbt. Påminnelser via till exempel e-post eller SMS med betalningslänkar är ett effektivt sätt att informera konsumenter om uteblivna betalningar. Det stärker kassaflödet i verksamheten samtidigt som det får nöjdare kunder.
Strålfors erbjuder en plattform med flera betalningslösningar
Det finns ett antal företag och fintechföretag på marknaden som levererar olika betalningslösningar. I samarbete med dem kan Strålfors genom sin plattform erbjuda ett utbud av flera säkra, enkla och snabba betalningslösningar för sina kunder i samma lösning.
– Vi har partnerskap och integration med relevanta betallösningar och kommunikationskanaler i Norden. Det underlättar för företag så att de slipper komplexitet och sparar pengar. Genom vår plattform får de tillgång till ett stort utbud av kanaler och betallösningar för att erbjuda konsumenterna en bra kundupplevelse, säger han och utarbetar:
– Vi matchar de kommunikationskanaler som en verksamhet erbjuder med de betalningskanaler som en konsument vill ha. Vi är som ett ekosystem för olika betalningslösningar.
Strålfors stärker kundupplevelsen
En faktura är en utmärkt plattform för kundkommunikation. Fakturan ska innehålla relevant information presenterad på ett enkelt och tydligt sätt så att mottagaren snabbt förstår vad som betalas för.
– Det som gör en faktura till en bra plattform för kundkommunikation är att den är återkommande. Det är lätt att presentera olika erbjudanden här, förklarar han.
Strålfors erbjuder även hjälp med att utforma fakturor så att de blir enklare och tydligare och skapar nya möjligheter till interaktivitet.
– Baserat på vår erfarenhet kan vi rekommendera en bra fakturalayout. För att öka chansen att få betalt och konvertera till digitalt kan vi till exempel lägga till en QR-kod på pappersfakturan. Mottagaren kan sedan snabbt och enkelt betala med sin mobiltelefon och välja digital kanal för nästa faktura. Båda parter vinner, avslutar han.
Om PostNord Strålfors
PostNord Strålfors förenklar kommunikationen av fakturor och viktig affärsinformation mellan företag och deras kunder och samarbetspartners. PostNord Strålfors hanterar över 1 miljard transaktioner årligen och omsätter 2,2 miljarder kronor (2023). PostNord Strålfors har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland och ingår i PostNord-koncernen.
Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med PostNord Strålfors och inte en artikel av hufvudstadsbladet