Nu är citybanan snart klar, med nya fina (dyra) elbussar och egna körfält för bussarna, så att de slipper trängas med andra bilister. Det blir korta restider
Jag antar att en genomsnittlig resa i stadstrafik är mellan 10 och 20 minuter lång. Det kostar hundratals miljoner att förkorta restiden med några minuter.
Själv sitter jag på en gammal risig buss 500 (säkert över tio år) utan värme i en vecka. Har jag tur kommer bussen, ja den brukar gå sönder. Har jag ännu mer tur hinner jag med anslutningsbussen till Degerfors på vägen hem, men jag har väldigt sällan tur.
Vi som pendlar till och från grannkommunerna har inga bussfiler på väg in och ut från Örebro, för att vi inte ska trängas med alla bilister, vilket Örebro kommun inte vill ha i Örebro. För de vill att vi ska åka kollektivt, men det kanske bara gäller i centrala Örebro?
Min pendling varje dag ska ta (enligt Länstrafikens tidtabell 1 h 16 min med byte av buss i Karlskoga) oftast är det över 1,5 h och en missad anslutningsbuss om jag har tur att bussen inte går sönder på vägen för då det blir ännu längre. Min fråga till Länstrafiken och Örebro kommun är:
När ska du börja kosta oss pendlare som pendlar över en timme om dagen, nya bekväma bussar (med värme på vintern och kyla på sommaren, fulla stolar, säkerhetsbälten som fungerar osv) och busslinjer in och ut av Örebro så att vi kanske kan spara 15-30 minuter på vår restid, enkel resa varje dag?
Pendlar mellan Karlskoga och Örebro i över 20 år