Under julruschen har leveransföretag som Instabox och Budbee fullt upp.
Nu slår förare larm om stress och pressade scheman, skriver SVT Västernorrland.
– Att jobba var kantat av mycket ångest, jag skulle riskera att bli av med jobbet eller körkortet, säger en tidigare anställd till tv-kanalen.
Det är fem nuvarande och tidigare anställda som vittnar om en stressig arbetsmiljö på Instabee som äger både leveransföretagen Instabox och Budbee.
Som mest levererade en av chaufförerna som SVT pratade med 200 paket om dagen – där han kunde köra en sträcka på mellan 30 och 40 mil för att leverera ett enda paket.
För att klara det såg han sig tvingad att köra 130 kilometer i timmen på en 90-filig väg.
Obetald övertid
Han vittnar om att rutten som rederiets app föreslagit inte stämde överens med verkligheten.
– På Google maps stod det nästan alltid att det tog längre tid än appen uppskattade, säger han till SVT.
Det ledde till att paketleveranserna blev försenade, vilket ledde till förkortade lunchraster och övertid.
– Chefen var förbannad och jag var tvungen att ha ett möte inför hela gruppen. Det var som om de var förbannade för att det var förseningar, säger en förare till SVT.
Instabees svar
Matilda Hasselmark, som är Country Manager Sverige på Instabee, svarar i ett mejl till tv-kanalen att hon uppmanar anställda att prata med sin chef eller gå via whistleblower-funktionen om villkoren överträds.
“Våra rutter planeras i enlighet med att förarna har ett hållbart schema och skapas utifrån bland annat förarens förutsättningar och tidigare erfarenheter”skriver hon.