En skylt med en ledsen banan och texten “Vi är ledsna singlar som också vill bli köpta” ökade försäljningen av enstaka bananer markant, enligt en ny studie.
Glada bananer lockade också lite fler kunder, men inte i närheten av de trista. Skylten med en trist banan ökade försäljningen med 58 procent jämfört med en neutral skylt, medan den glada bananen bara ökade försäljningen med 5,4 procent.
Lisa Eckermann, doktor vid University of Bath och en av forskarna bakom studien, påpekar att behovet av att vara en del av en gemenskap är en av våra mest grundläggande drivkrafter och att de sorgliga bananerna tilltalar konsumenternas medkänsla.
– Att sätta ledsna miner på bananer kan låta gulligt, men det finns ett allvarligt syfte. Studien visar att detta är en enkel, billig och effektiv åtgärd för återförsäljarna.
Enskilda bananer som separeras från deras klasar står för 131 miljoner ton matavfall i detaljhandeln enligt FN:s miljöprogram UNEP.
Studien har utförts av forskare från University of Bath, Aachen University of Technology och Goethe University i Frankfurt och publiceras i tidskriften Psychology & Marketing.