Hade bokat färdtjänst 11.20 + 14.30, som ledsagare. Tur och retur vårdboende Jeremiasgården och Skäpplandsgården. 70-årig patient, gravt handikappad, stark smärta när man sitter, benen stödjer inte. Flyttas med hiss.
Efter trevligt besök på Skäpplandsgården och mat i Haga C var klockan 13.30 Ringde och frågade efter en tidigare bil, bokad till 13.45. Vi var i Haga C. Frågade om bilen fick komma dit istället för till Skäpplandsgården. Fick frågan om vi ville ha baksidan eller framsidan av Haga C, sa framsidan, vid den stora parkeringen. Vi väntade. Under tiden ringde patientens telefon. Den låg i hans innerjacka och han hann inte svara. När han fick ut telefonen fanns det inget känt nummer på den, så vi tänkte att det kan ha varit ett reklamsamtal. 15 minuter efter utsatt tid ringde jag färdtjänsten. Respondenten uppgav att åkturen togs bort “men föraren ringer alltid innan en åktur tas bort”, sa hon. Vi blev väldigt upprörda och förtvivlade. Nästa bil kunde erhållas först 15.05. Patienten hade svåra smärtor, men vilket val hade vi!
Jag ringde 15.10 för att kolla, och bad henne även kolla var 13.45-bilen var bokad. Den skulle hämtas vid Skäpplandsgat 27 = Skäpplandsgården och lämnas vid Haga C.
Allt är så idiotiskt!
På grund av färdtjänsten tvingades patienten sitta i 4,5 timmar, med svår smärta i flera dagar efteråt som följd.
Min lärdom av detta: Dubbelkolla alltid och be beställningscentralen berätta varifrån och var resan är bokad och vilka tider
Lotta Eriksson, god vän till patienten