De svenska påsarna innehåller ett reningsverk
Ett nyutvecklat, svenskt vattenreningssystem som får plats i två påsar kan rensa upp till 20 000 liter förorenat vatten per dag – och drar inte mer energi än en hårtork. Perfekt för kriser. Under det kommande året planerar Hydro Vessel att fördubbla det antalet.
– Det kostar pengar att expandera och i och med att våra samarbeten med EKN och Almi har varit avgörande, säger Hydro Vessels vd Tobias Björnhov.
EKN:s garantier kan vara vad som behövs för att en exportsatsning ska bli av
Två svarta påsar innehåller en lösning på en av dagens stora utmaningar: tillgång till rent vatten i kristider. Påsarna kan användas för att ta bort såväl tungmetaller som PFAS, mikroplaster, läkemedelsrester och andra föroreningar från stora mängder förorenat vatten – direkt på plats.
– Nödvattenstationsväskorna kan bäras av två personer och rena upp till 20 000 liter vatten om dagen. För att uppnå samma effekt skulle konkurrenternas system behöva vara stora som containrar och dra betydligt mer energi, säger Tobias Björnhov, vd för företaget Hydro Vessel som levererar en nyckelkomponent till påsarna.
Vatten på flaska flygs in – till stora kostnader
För närvarande flygs ofta vatten på flaska till katastrofområden, vilket är både dyrt och dåligt för miljön. Enligt Tobias Björnhov erbjuder Nödvattenstationsväskorna en chans att ändra strategi.
– Vatten är otroligt viktigt i de här situationerna, men att flyga det på flaska kan kosta från fem till 100 kronor per liter, och det är ohållbart i längden. Designade kring en vattenreningslösning från Bluewater – vår affärspartner och ägaren av systemet – låter dessa påsar dig rena vatten lokalt även när det är kraftigt förorenat.
2024 lanserades väskorna smygande. Just nu samarbetar Hydro Vessel och Bluewater med ideella organisationer som Care International och World Vision för att se hur de bäst kan få ut väskorna till kris- och katastrofområden runt om i världen.
– Två påsar kan ge 10 000 personer rent vatten varje dag. Vårt mål är att få ut så många som möjligt, så snabbt som möjligt, säger Tobias Björnhov.
Stöd från EKN underlättar tillväxt
Hydro Vessel tillverkar tryckkärlen som är en nyckelkomponent i Emergency Water Station-väskorna. Det unika med tryckkärlen är att de är lätta och återvinningsbara, tack vare en materialkombination och produktionsprocess som Tobias Björnhov själv har utvecklat.
– De flesta tryckkärl vi använder i vår vardag är gjorda av fiberförstärkta termoplaster och hamnar på en soptunna. “Att göra lätta produkter återvinningsbara var anledningen till att jag startade det här företaget från början”, säger han.
Det växande företaget har sex anställda och planerar att fördubbla det antalet under det kommande året. För att möta ökande efterfrågan på deras produkter har Hydro Vessel fått stöd från Almi och EKN, Exportkreditnämnden.
– Det kostar pengar att bygga ut och i och med att våra samarbeten med EKN och Almi har varit avgörande. EKN har tagit en betydande del av risken för våra bankkrediter, vilket har gett oss ekonomisk frihet att ta emot fler och större order.
Från krisområde till skärgårdsvilla
Vattenreningssystemet i Emergency Water Station-påsarna är baserat på omvänd osmos. Det innebär att vatten tvingas genom ett membran som fångar upp smittämnen och föroreningar. Bluewater ligger bakom tekniken som är inbyggd i Hydro Vessels tryckkärl.
– Det är inte helt lätt, lite som att bygga ett skepp på flaska. Men resultatet är riktigt bra. Bluewater har också förfinat tekniken för omvänd osmos så att vi får 70-90 procent rent vatten från det som kommer in. Motsvarande lösningar ger normalt bara ut 25–50 procent rent vatten, så det är en betydande skillnad, säger Tobias Björnhov.
Lösningarna som Bluewater har utvecklat med Hydro Vessel har fler användningsområden än nödhjälp. De kan bland annat användas som en permanent lösning för hushåll med begränsad tillgång till rent vatten.
– Bor du till exempel i Stockholms skärgård kan du pumpa vatten direkt från Östersjön, rena det med vårt system, och få vatten som är renare än kranvatten – utan att ha en egen brunn, förklarar Tobias Björnhov.
Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med EKN och inte en artikel av hufvudstadsbladet