2024 var ekonomiskt bättre än 2023, men inte bra. 2025 ser ljusare ut än 2024, mycket tack vare den skattehöjning som Region Dalarna beslutat om. Ändå är majoritetens fortsatta budskap neddragningar, besparingar och försämringar.
Därför måste jag ställa frågan till majoriteten:
Var har du begravt ditt hopp för framtiden, din tro på att verklig förändring är möjlig?
Lösningarna du tillhandahåller är minskad personal och utökade arbetsuppgifter, höjda priser på vårdavgifter samt bussbiljetter och snart som ett brev på posten kan vi förvänta oss förslag på minskade resor. I en rasande takt låter man Region Dalarnas verksamhet glida nedåt i en spiral vars slut aldrig nås, bara djupare och djupare mot botten.
Det smärtar mig att se hur glöden, passionen och visionerna från valet 2022 har gått ut i dina ögon. Majoritetens politik saknar långsiktig bärkraft. Vänsterpartiet har försökt nå er, lagt fram förslag, väckt tankar om hur en förändring kan se ut, vädjat om att lyfta blicken från marken och fästa den på en tydlig riktning mot Region Dalarnas framtid.
Ska vi se långsiktig ekonomisk, kan vi inte minska personalen och samtidigt lägga fler uppgifter på de som är kvar. Då ökar vi risken för utbrändhet och sjukskrivningar, där dagens nivåer redan är oacceptabelt höga. Varje procent sjukskrivning kostar Region Dalarna ca. 60 miljoner kronor. Om regionen istället för att leta med ljus och lykta efter var det gör minst ont att dra ner på personalen, kunde lägga lika mycket energi och resurser på att både förbättra arbetsklimatet och lätta på arbetsbördan, skulle det kunna sänka kostnaderna enormt. En rimlig målnivå är att sikta på en minskning av sjukfrånvaron med ca. 4 %, vilket ensamt skulle minska kostnaderna med ca. 240 miljoner.
Det är bakgrunden till vdärför krävde Vänsterpartiet avslag på förslaget om anställningsstopp, därför sa vi nej till att skära ner på vårdnära tjänster. Vi gjorde det för att det inte är hållbart på lång sikt och kommer att kosta oss mer i längden. Samma resonemang gäller kollektivtrafiken där regionen nu höjer biljettpriserna för andra gången på mindre än ett år. Om vi vill se en utvecklad kollektivtrafik som har kapacitet att öka den kollektiva rörligheten behövs ytterligare en mer välkomnande och tillgänglig modell och prisbild.
En annan framtid är möjlig, men det är klart att för att forma en sådan behöver Vänsterpartiet stå vid rodret.
Patrik Liljeglöd – oppositionsråd, Vänsterpartiet i Region Dalarna