Till att börja med har staden redan plöjt nästan 300 miljoner på att installera cykelbanorna, och det kommer nu att ta nästan det dubbla för att ta bort dem igen. Men provinsens premiärminister på sju år är orubblig eftersom han tror att cykelbanorna är orsaken till trafikstockningar i staden. Provinsen har också sagt att den inte kommer att betala för ombyggnaden, som enligt tidningen Toronto Star gäller cykelbanorna på Yonge Street, Bloor Street och University Avenue.
För att motverka detta har stadsledningen med borgmästare Olivia Chow i spetsen tagit fram en rapport som visar att cykelbanorna istället har en positiv effekt på trafiken i staden. Ju fler som väljer cykeln, desto färre bilar kommer att trängas på vägarna. Rapporten slår också fast att vägar utan cykelbanor är farligare för cyklister – och att pengarna spenderas bättre någon annanstans.
“Med familjebudgetar ansträngda över vår stad, skulle de miljoner som beräknas kosta för att ta bort dessa banor kunna användas bättre för att mata alla barn i vår stad genom vårt skolmålsprogram eller hjälpa till att bygga fler bostäder”, skriver hon i ett mejl till den kanadensiska tidningen Stjärna.
Hon menar också att förslaget också är ett intrång i stadens självbestämmande.
Provinsens lagförslag, som väntar på kungligt medgivande, kräver också att kommuner ska söka tillstånd för att bygga nya cykelbanor i framtiden.