Beyoncé släppte sitt album “Cowboy Carter”, Post Malone kom ut som countryartist, amerikanska superstjärnor som Morgan Wallen drog storpublik i Stockholm och svenska popartister flirtade med genren. Att 2024 kom att handla om country återspeglas också i lyssningen på Spotify. Under året har genren ökat med närmare 60 procent i Sverige jämfört med 2023.
– Vi ser en väldigt tydlig countryboom både i Sverige och i andra länder. I grunden är det en traditionell genre, men som under de senaste 10-20 åren har utvecklats på ett intressant sätt. 2024 tog genren steget att bli ett mycket bredare popkulturellt angelägenhet, inte minst genom att blandas ihop med andra genrer, säger Johan Seidefors, nordisk musikchef på Spotify.
Sammanslagningen av stilar märks inte minst i årets mest spelade låt i Sverige – “A bar song (tipsy)” med Shaboozey.
– Hur det blev så stort handlar i grunden om att det är en otroligt bra poplåt med countryinfluenser. Hybriden mellan pop och country är det som driver hela den här utvecklingen framåt, säger Seidefors och tillägger:
– Nyfikenheten på countrymusik kommer och går med åren. Blir det lite tyst i de andra genrerna blir country direkt attraktivt.
Det är tionde året i rad som Spotify presenterar dess årliga sammanställning av lyssnarvanor. I år visar företagets statistik att intresset för svensk hiphop, som de senaste åren varit den överlag dominerande genren bland unga, håller på att blekna.
– Svensk hiphop är fortfarande väl representerad i topp 10. Men tittar man längre ner, på topp 100 eller 200, ser vi att genren inte riktigt har samma genomslagskraft, med färre raplåtar totalt. Genren är still going strong men växer inte på samma sätt längre – den är bara inte på uppgång.
Samma utveckling, säger Johan Seidefors, kan sägas om svenskspråkig popmusik. Det vill säga hela arvet efter Veronica Maggio, som det senaste decenniet har befunnit sig i en gyllene era, med många efterföljare.
– Genren växer inte alls på samma sätt längre. Snarare ser vi en tendens till att artister börjar sjunga på engelska och börjar utforska möjligheterna att exportera sin musik.
Affischnamnet för den utvecklingen är Benjamin Ingrosso. I höstas släppte han albumet “Pink velvet theatre” och i februari åker han på sin första USA-turné. 2024 var också året då han för första gången kom in på listan över mest spelade artister i Sverige. Samma lista toppas av Taylor Swift, som gjorde ett uppmärksammat besök i Sverige i maj.
Intresset har dock svalnat avsevärt för de så kallade epadunk-artisterna, enligt Johan Seidefors.
– 2023 definierades totalt av epadunken som vrålade in i 30 kilometer i timmen och kom i vägen för allt annat. Det ser vi inte alls 2024, även om Bolaget som grupp fortfarande är populärt.
Så vilka stilar är verkligen på frammarsch i Sverige?
– Svaret är att det i dagsläget inte finns någon särskilt tydlig trend. Jag tror snarare att vi är i slutet av ett par väldigt starka trender, där det ska bli särskilt intressant att se vad som kommer härnäst. Vad kommer att definiera svensk musik framöver?
Istället är den starkaste trenden, åtminstone på global nivå, dominansen av kvinnliga popstjärnor, med flera stora genombrott det senaste året. Det blev inte minst tydligt när nomineringarna till den amerikanska Grammisgalan presenterades nyligen. Nykomlingar som Chappell Roan och Sabrina Carpenter dök upp i tunga kategorier som “årets låt”, “årets artist” och “årets nykomling”. Soundtrack-artister som Charli XCX och Billie Eilish fick sju nomineringar var. Beyoncé samlade flest nomineringar, elva, för sin “Cowboy Carter”.
Sabrina Carpenters hit “Espresso” blev också årets mest spelade låt globalt, enligt Spotifys siffror.
– Taylor Swift och Beyoncé har banat väg för utvecklingen. Man kan se detta som kulmen på något, men jag tror att vi bara är början på något större. Dörrarna har slagits upp på vid gavel för den här typen av mer autentisk, inkluderande, självuttryckande pop som ofta flirtar med den queera världen.
DN har tidigare rapporterat om hur spanskspråkig musik har gått i en global triumfmarsch de senaste åren. Detsamma kan sägas om afrikanska stilar som amapiano och afrobeats – och Sydkoreas k-pop.
Johan Seidefors ser det som självklart att olika länders musikstilar kommer att påverka världslyssningen i takt med att antalet användare i respektive land ökar.
– Vi har redan sett det tydligt i Latinamerika. Nu ser vi det otroligt tydligt i Indien, som är nästa stora musikmarknad på väg, där svenska låtskrivare och producenter redan är i färd med att skriva musik tillsammans med inhemska artister. Eftersom Indien har en så stor befolkning blir det nästan en fråga om volym: Inom ett par år kommer vi garanterat att se mer musik med indiska influenser på topplistorna.
Poddlyssning i Sverige fortsätter att öka stadigt, men i den absoluta toppen märks inga nyheter för i år. True crime och influencer-podcaster fortsätter att vara svenskarnas lyssningsfavoriter, där den mest spelade nya podden i Sverige är Krimstad.
Istället är det de senaste årens trend med poddar i videoformat, där lyssningen ökat med 25 procent i år, som kan vara värd att notera, tycker Johan Seidefors. Sverige är idag en av de fem största marknaderna för videopoddsändningar i Europa.
– Nästa år räknar vi med att formatet exploderar. Gränsen mellan att se en podcast eller att lyssna på en podcast kommer att bli helt suddig. Det är något som unga inte ens reflekterar över idag, men som ändå känns lite främmande för äldre.
Läs mer: Benjamin Ingrosso i Los Angeles: “Här är jag en ny artist”
Läs mer: Så Chappell Roan blev popstjärnan på allas läppar
Spotify inslagna
En marknadsföringskampanj som sammanfattar användarnas musikaliska år. Kampanjen släpps på onsdag, för tionde året i rad. De senaste åren har flera andra musikstreamingtjänster lanserat liknande kampanjer, bland annat Apple Music och Soundcloud.
Fakta.Spotifys topplistor
Topp 10 mest spelade låtar i Sverige
1. “A bar song (tipsy)” – Shaboozey
2. “Beautiful things” – Benson Boone
3. “Vem fan är du?” – Hurra, Miriam Bryant
4. “Låt mig vara” – Företaget, Victor Leksell
5. “Que sera” – Medina
6. “Ikväll igen” – Företaget
7. “Honey boy” – Benjamin Ingrosso, Nile Rodgers, Purple Disco Machine, Shenseea
8. “Kan inte gå” – Företaget
9. “Jag gillar hur du kysser mig” – Artemas
10. “Espresso” – Sabrina Carpenter
Topp 10 mest spelade artister i Sverige
1. Taylor Swift
2. Domstol1
3. Yasin
4. Benjamin Ingrosso
5. Einar
6. Veronica Maggio
7. Företaget
8. Victor Leksell
9. C Gambino
10. 23
Topp 10 mest spelade poddar i Sverige
1. P3 Dokumentär
2. De fall jag aldrig glömmer
3. Provpodden
4. Joe Rogan Experience
5. P3 Krim
6. Svensk brottslighet
7. Succépodden
8. Ber om ursäkt
9. P3 Historia
10. Spöktimmen
Topp 10 mest spelade nya poddar i Sverige
1. Krimstaden
2. 2under2
3. Expressen Dok
4. Bakom stängda dörrar
5. Folkets historia
6. Mer än bara mamma!
7. Korten på bordet
8. Allt vi inte har lärt oss om kärlek
9. Lojsan & Buster
10. Frugan och Bäck talar till sak
Topp 10 mest spelade låtar globalt
1. “Espresso” – Sabrina Carpenter
2. “Beautiful things” – Benson Boone
3. “Birds of a feather” – Billie Eilish
4. “Endast gatan” – Floyy Menor, Cris Mj
5. “Tappa kontrollen” – Teddy Swims
6. “Slut på början” – Djo
7. “För söt” – Hozier
8. “En av tjejerna (med JENNIE, Lily Rose Depp)” – The Weeknd
9. “Cruel Summer” – Taylor Swift
10. “Die with a smile” – Lady Gaga, Bruno Mars
Topp 10 mest spelade artister globalt
1. Taylor Swift
2. The Weeknd
3. Bad Bunny
4. Drake
5. Billie Eilish
6. Travis Scott
7. Peso Pluma
8. Kanye West
9. Ariana Grande
10. Fejd
Källa: Spotify
Läs mer:
Sabrina Carpenter gör dum pop om spökande män
När alla vill sjunga på svenska – har Håkan och Maggio blivit en jättehit?
Spanskspråkig musik är “livin’ la vida loca” i Sverige
Läs alla texter om musik här