Vad händer på det kinesiska fartyget Yi Peng 3?
Efter en månad har den svenska polisen och Statens haverikommission fått gå ombord – men med händerna bundna bakom ryggen.
Sveriges militära ledning följer noga det kinesiska mysteriet.
– Vi har gjort undersökningar i Östersjön på kabelbrotten. Vi är redo att stötta om det skulle behövas igen, säger viceamiral Ewa Skoog Haslum
Det kinesiska fraktfartyget Yi Peng 3 har legat för ankrat i Kattegatt, i den danska ekonomiska zonen, mellan Själland, Jylland och Sverige i fyra veckor.
Polis och åklagare vill få klartecken från kineserna att gå ombord och utreda fartyget efter ett misstänkt sabotage av två datakablar på Östersjöns botten.
Nu genomför kinesiska myndigheter en utredning ombord. Svensk polis och Statens haverikommission deltar som observatörer. Inga utredningsåtgärder kommer att vidtas från svensk sida under besöket ombord, som genomförs med hjälp av danska myndigheter.
“Neutrala” poliser inbjudna
Statsåklagare Henrik Söderman får därför inte gå ombord och inte heller poliserna som arbetar med utredningen. Särskilt utvalda, “neutrala” poliser har bjudits in.
– Svensk polis är ombord just nu och har en observatörsroll, säger Per Engström, sektionschef på Polismyndigheten till SVT.
I den kinesiska delegationen ingår utredare från den kinesiska olyckskommissionen, CMSA. Kineserna har också bjudit in National Accident Commission.
Besöket har föregåtts av intensiva diplomatiska förhandlingar på högsta politiska nivå. Dödläget med det kinesiska fartyget har också väckt frågor hos landets högsta militära ledning.
Förbryllande
Efter kabelbrotten och upptäckten fortsatte Yi Peng 3 sin passage ut ur Östersjön genom Stora Bält och ut i Kattegatt.
Det kinesiska fartygets plötsliga beslut att ankra i Kattgatt söder om ön Anholt förbryllar de danska, tyska och svenska myndigheterna.
– Hon är i den danska ekonomiska zonen. Men vi vet inte varför hon ligger där. Det är inte som att hon är fängslad. Hon är där av egen fri vilja, säger viceamiral Ewa Skoog Haslum, chef för Försvarsmaktens insatsledning.
“Omöjligt att missa”
Polisen begärde tidigt hjälp från Försvarsmakten för att utreda de skadade kablarna söder om Gotland.
– Vi har gjort undersökningar i Östersjön på kabelbrotten. Vi är redo att stötta om det behövs igen.
Kabelbrotten undersöktes av marinens ubåtsräddningsfartyg HMS Belos.
Vad såg du?
– Man kan se att det är skador. Det är en fysisk skada som har inträffat.
I samband med den tidigare incidenten med att ett kinesiskt fartyg skadade kablar inne i Finska viken med sitt ankare sa du att det i princip är omöjligt att missa om du har ett ankare släpande bakom dig på botten?
– Helt omöjligt. En sjöman missar det inte. Du kan inte dra ett ankare bakom ett skepp utan att bli märkt. Det finns många frågetecken.
Ewa Skoog Haslum upprepar att det var det kinesiska fartyget som själva valde att ankra på platsen där det nu har legat i fyra veckor.
– Ingen krävde att de skulle lägga sig där. Det är de som lagt sig där.