Den oroliga batteritillverkaren Northvolt överväger att ansöka om konkursskydd eller konkurs, rapporterar flera medier med hänvisning till källor.
“Dialogen om framtida finansiering pågår”, skriver företagets talesperson Erik Zsiga till TT om uppgifterna.
De närmaste dagarna är avgörande för hur det slutar, enligt källor inblandade i Northvolts förhandlingar med långivare och ägare om stöd för att rädda företaget, enligt tidningen Financial Times.
Samtidigt rapporterar nyhetsbyrån Reuters som tidigare rapporterat om samma uppgifter – att Northvolt sedan september inte nått sina interna produktionsmål för batterifabriken i Skellefteå. Det handlar bland annat om målet att producera 100 000 battericeller per vecka i slutet av 2024. Enligt Reuters har målen nu beskrivits som förlegade av Northvolt.
Annons
Annons
Kommentera inte rykten
Tillverkningen vid Skellefteåfabriken “möter kundernas behov och de åtaganden vi gett dem och uppskalningen går framåt hela tiden”, skriver Erik Zsiga i en kommentar till TT.
Enligt Zsiga är detta också det viktigaste sättet att skapa ett långsiktigt förtroende för leveranserna.
“Vi kommenterar aldrig rykten”, är hans svar på rapporter om att Northvolt var dagar ifrån att ansöka om konkursskydd eller konkurs.
“Dialogen om en framtida finansiering pågår fortfarande med de inblandade parterna och när det finns något att kommunicera gör vi självklart det”, tillägger han.
Northvolts grundare och vd Peter Carlsson har nyligen sagt att bolaget långsiktigt behöver ta in 10 miljarder kronor under det kommande året.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, tycker att det finns ett stort behov av en oberoende europeisk batteritillverkare.
Kapitalrika ägare tvekar
Men om det ska bli svenska Northvolt som tar den rollen behövs både ett akut räddningspaket och ett rejält kapitaltillskott på kanske 15 miljarder kronor – utöver de cirka 150 miljarder som redan har lagts på att bygga koncernen. Och det här ser svårt ut så länge de största och kapitalstarka ägarna – Volkswagen, Goldman Sachs och Vargas – tvekar att investera mer pengar i projektet, enligt Hampus Engellau.
Även statligt stöd från Tyskland och/eller Sverige ser komplicerat ut, även om det troligen skulle gå att få politiskt stöd för idén, enligt Engellau.
– Ska staterna gå in som ägare och riskera att förlora skattepengar? Eller ska de driva på kapital och garantier som räddar ett fortsatt privatägt företag, där vinsterna sedan går till privata intressen? frågar han sig själv.
Fakta: Northvolts kris i korthet
Northvolts kris följer på ett år präglat av försenade leveranser och problem med att öka produktionen av kvalitetsbatterier, vilket bland annat ledde till att den tyska biltillverkaren BMW drog tillbaka en order värd över 20 miljarder i juni.
Batteritillverkaren, med en betalningsorder på drygt en halv miljard från Kronofogden enligt Dagens Nyheter – har sedan september lagt ner flera stora investeringar, sagt upp en femtedel av personalen och satt dotterbolaget Northvolt Expansion – som höll på att bygga ett nytt batteri fabrik – i konkurs med flera miljarder i skuld.
Så sent som förra veckan sålde Northvolt en tillverkningsanläggning i San Leandro, Kalifornien. Samtidigt förhandlar företaget med biltillverkaren Volvo Cars om framtiden för fabriksbyggnaden Novo Energy i Göteborg, efter att samarbetspartnern Volvo Cars anklagat partnern Northvolt för avtalsbrott.
Ett tecken på att samtalen om hur man räddar företaget inte går bra kom förra veckan, då storägaren Volkswagens representant i styrelsen, Sven Fuhrmann, avgick från sin tjänst.