Den nya hjälplinjen bemannas av legitimerade psykologer, sjuksköterskor och kuratorer. Linjen är öppen dygnet runt alla dagar i veckan och erbjuder support via både telefon och webb. Personalen består av 15 personer som ska arbeta i skift.
Alla som tar kontakt här ska kunna vara anonyma och linjen är öppen även för nära anhöriga.
Enligt Forssmed har många försökt kontakta hjälplinjen redan innan den öppnade.
– Det visar att det behövs ett komplement till vården och befintliga stödlinjer. Av en förmåga att hjälpa människor som befinner sig i väldigt mörka situationer där man ibland inte ser något hopp för framtiden, men där ett samtal kan göra skillnad.
Det var i våras som Folkhälsomyndigheten fick i uppdrag av regeringen att hitta en lämplig aktör att driva stödlinjen. Valet föll på Region Stockholm och enheten eStöd.
– De har god erfarenhet av hur man bygger en bra kapacitet eftersom de även har erfarenhet av andra stödlinjer, säger Forssmed.
Tidigare fanns en hjälplinje som finansierades av regionerna, men den lades ner 2019.
Regeringen anslår nu 22 miljoner kronor till stödet och meningen är att satsningen ska bli permanent.
– Vår plan är att den här linjen ska drivas långsiktigt, säger Forssmed.
I satsningen ingår även ytterligare 30 miljoner till organisationer inom civilsamhället som arbetar för att främja psykisk hälsa och suicidprevention.
2021 gav den tidigare svenska regeringen Folkhälsomyndigheten i uppdrag att utreda behovet av en stödlinje. Myndigheten konstaterade då att de hjälplinjer som redan finns och drivs ideellt bara lyckades svara på en tredjedel av de samtal som kom in.
Numret till hjälplinjen är 90 390.