Det brittiska bilmärket Jaguar presenterade i veckan sin rebranding på sociala medier med en annons som snabbt väckte uppmärksamhet.
Annonsen kritiseras för att vara konstig och sakna en sak.
Det finns inga bilar i den.
Omprofileringen av bilmärket Jaguar, som inkluderar en ny logotyp, är en del av företagets strävan att bli ett helt elbilsmärke. Den andra december visar de upp sin kommande elbil.
Samtidigt lanseras också en helt ny varumärkesidentitet som presenterades i veckan i sociala medier. Tanken är att ta tillbaka mottot “Copy nothing”, på engelska “Copy nothing”, som länkar tillbaka till företagets grundare Sir William Lyons, skriver tidningen Alla elbilar.
– Sir William Lyons, vår grundare, sa att “en Jaguar ska inte kopiera någonting”. Vår vision för Jaguar idag är baserad på just denna filosofi. Nya Jaguar är ett varumärke byggt kring sprudlande modernism, kommenterar Gerry McGovern, kreativ chef på Jaguar.
Men när den nya det kommersiella släpptes på Instagram och X tog inte lång tid innan det möttes av kritik.
Musk: Säljer du bilar?
Reklamfilmen är färgstark och visar modeller som åker hiss, målar en vägg och håller i en slägga. Men något som många har reagerat på är att något saknas, nämligen bilar.
När den nya videon släpptes på X kommenterade Tesla-grundaren Elon Musk: Säljer du bilar?.
https://x.com/Jaguar/status/1858800846646948155
Den konservativa profilen Ian Miles Cheong kritiserade varumärket X med vad han trodde var en “vaken ideologi”.
Republikanen Nick Freitas skrev på samma plattform att han nu vet vart teamet som gjorde Bud Light-reklamen har tagit vägen. Det är en nick till en kritiserad annons från 2023 när ett av USA:s mest kända ölmärken, Bud Light, presenterade en transperson i sin annons.
“Känns förlegat”
Det är inte bara konservativa profiler som har kritiserat annonsen, utan andra tycker bara att det är konstigt. Reklamexperten Kevin Dahlström skriver på X: “Deras tagline är ‘copy nothing’ men på något sätt känns den redan trött och föråldrad… baserat på ett kulturellt ögonblick som har passerat.”
Men allt är inte negativt, Formel 1-profilen Martin Brundle, som har kört bilar från Jaguar, kallar reklamkuppen “lysande” på X: “Jag har ingen aning om vad det här handlar om, men det är lysande. Alla pratar om Jaguar ett ögonblick. när de faktiskt inte tillverkar bilar.”
Jaguar, som är det valda fordonet för den brittiska kungafamiljen och premiärministrarna, har också gjort om sin klassiska Jaguar-logotyp för förnyelsen.
Jaguar har inte svarat på kritiken på nätet men sa i ett uttalande till tidningen Business Insider:
“Varumärkesavslöjandet är bara det första steget i denna spännande nya era, och vi ser fram emot att dela mer om Jaguars förvandling under de kommande dagarna och veckorna.