Nytt AI-verktyg kan minska riskerna för grönmålning i banksektorn
För företag inom bank och finans finns det en ständig risk att bli anklagad för greenwashing. EY har utvecklat ett AI-verktyg som möter den utmaningen.
– Vi kan ge branschaktörer möjlighet att proaktivt verifiera och underbygga sina hållbarhetspåståenden med data och analys, säger Siri Söderström, partner EY FS Consulting.
Inom bank och finans innebär greenwashing, eller grönmålning på svenska, att finansinstitut presenterar sig själva eller sina produkter som mer miljövänliga eller hållbara än vad de faktiskt är. Det kan handla om att medvetet eller omedvetet överdriva eller vilseleda allmänheten i sin kommunikation om företagets engagemang för hållbarhet utan att ha tillräcklig substans bakom påståendena.
– Om du agerar på ett missvisande sätt för konsumenterna riskerar du också att underminera ditt faktiska hållbarhetsarbete, säger Siri Söderström.
Många regelverk inom hållbarhet syftar just till att motverka greenwashing, vilket gör behovet av robusta processer och arbetssätt kring detta centralt.
Samtidigt är det en utmaning att agera rätt. Genom åren kan företaget ha kommunicerat information om sitt hållbarhetsarbete som inte längre är aktuell eller felaktig – och som kan ligga till grund för anklagelser om greenwashing.
Med EY:s nya AI-baserade verktyg kan detta problem upptäckas och därmed hanteras.
– Den kan systematiskt gå igenom stora mängder information som läggs ut och sparas på till exempel webbplatser och i rapporter, för att identifiera och flagga påståenden som kan innebära risk för greenwashing, förklarar Siri Söderström.
Risker kan vändas till fördel
Samtidigt som greenwashing är en utmaning för företag kan arbetet med detta också innebära en möjlighet för företag att stärka sin hållbarhetsprofil och utbilda sina anställda i hur man kommunicerar om hållbarhet.
– Genom arbetet med greenwashing-risker kan företag bygga en robust styrning kring detta. I kombination med utbildning kan företag bygga en stark kultur av transparens och ansvarsskyldighet som gynnar både organisationen och samhället i stort. Det kan vi på EY hjälpa till med, avslutar Siri Söderström.
Om EY
“Building a better working world” beskriver syftet med EY:s verksamhet. Företagets insikter och tjänster bidrar till att bygga förtroende på finansmarknaderna och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhälle.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EY och inte en artikel av hufvudstadsbladet