Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.
Läser med intresse svaret från marknadschefen på Väla angående halalslaktat kött. Nu är det inte det jag reagerar på när det gäller hur köttet slaktas utan där marknadschefen skriver om mångfald och där det påstås att Väla är för öppenhet och inkludering.
Annons
Då tänker jag genast på frågan om betalningar med kontanter. Var finns öppenheten och inkluderingen i denna fråga? Om man jämför så är det cirka 8 procent av befolkningen i Sverige som äter halalslaktat kött och det är 10 procent av befolkningen som inte är digitala och betalar med kontanter. Främst kanske äldre som inte kan, vill eller kan handla med digitala pengar, men det finns även de med intellektuella funktionsnedsättningar (ID) som inte kan betala digitalt. Så vitt jag vet är flera butiker i Väla kontantlösa vilket gör att dessa personer är utestängda från att handla i dessa butiker. Så var är Välas öppenhet och inkludering i denna fråga?
Annons
Svara omedelbart
Vi på Väla vill naturligtvis att alla kunder ska känna att vi gör det bästa för dem. När det kommer till hur betalningar ska ske i respektive butik har vi dock svårt att påverka detta. Vi arbetar för att alla våra hyresgäster följer gällande regler och lagar. När det gäller finansiella transaktioner mellan kund och butik är det upp till varje enhet att själv bestämma hur detta ska genomföras och vilka alternativ som erbjuds.
Niklas Blonér, centrumchef på Väla/Skandia Fastigheter