Forskning visar att svenskar är en av världens mest stillasittande befolkningar.
Det effektivaste sättet att bryta den ökade stillasittande livsstilen är att få fler att gå, cykla eller åka kollektivt till olika resmål i vardagen. Det är därför inspirerande och mycket välkommet att det i Örebros nya trafikstrategi står att ”För att Örebro även i framtiden ska vara en bra kommun att bo i behöver fler örebroare gå, cykla och åka kollektivt till arbete, skola och fritidsaktiviteter. “
Kommunen har valt att skapa en trafikstrategi som bygger på kunskap och fakta. Det är klokt och väldigt inspirerande.
Enligt en undersökning gjord av Örebro län har 40 procent av länets befolkning möjlighet att cykla till jobbet på 15 minuter via en säker cykelväg. 58 procent klarar det på 30 minuter. Förutom bättre folkhälsa bidrar färre bilresor till förbättrad luftkvalitet, minskat buller och ökad trafiksäkerhet. Att bättre utnyttja dessa synergier är effektivt och ekonomiskt smart. Det minskar kostnaderna som ohälsa genererar och skapar en mer hållbar stad.
Annons
Annons
Bilister kommer att få dela gatuutrymme, framför allt i den täta innerstaden.
Målet med Örebros nya trafikstrategi är att jämna ut villkoren för trafiklagarna så att det blir lika enkelt och säkert att gå, cykla eller åka kollektivt som att sätta sig bakom ratten. Bilister kommer att få dela gatuutrymme, framför allt i den täta innerstaden. Att det skulle leda till en utarmad stadskärna, som många nu tror, är ett påstående som har lite stöd i forskningen. Det kan tyckas logiskt att dra slutsatsen att om det vore lika enkelt att ta bilen till innerstaden för shopping som till externa shoppingområden, skulle stadshandeln i alla städer blomstra. Men det är inte sant.
Studier visar tvärtom att gångbara, gröna, bilfria gator och områden i stadskärnor är mer konkurrenskraftiga än de som ligger på trafikerade gator och genomfartsleder. Istället för att försöka efterlikna extern handel bör stadskärnorna istället erbjuda andra värden. I Örebro gör kommunen redan stora satsningar för att stärka stadskärnan som besöksmål med evenemang som Open Art och Live at Heart och verksamheten i Kulturkvarteret, runt slottet och i stadsparken. Örebro kommun visar härmed förståelse för att trafikstrategin stör andra verksamheter, förvaltningar och samhällsaktörer. Vikten av att samarbeta brett framgår tydligt i strategin, vilket forskning visar är en viktig framgångsfaktor.
Annons
Även de som bor på landsbygden ska ha möjlighet att välja att resa hållbart och aktivt. Enligt Region Örebro har redan i dag 77 procent av länets befolkning möjlighet att göra en kombinerad resa med cykel och kollektivtrafik till jobbet inom 45 minuter. Det innebär att de som vill och kan få möjlighet att öka sin dagliga rörelse oavsett var i kommunen de bor. Det är helt avgörande om man vill bygga en rättvis stad.
Annons
Vi tillbringar cirka sjuttio procent av vår återstående vakna tid sittande eller liggande. Många av oss tränar ett par gånger i veckan, men vardagsrörelsen som är så viktig för vår hälsa, den som kommer och går av sig själv – kvällspromenaden, stegen i trappan, löpningen i rasten osv. – minskar. Aldrig i historien har vi rört oss så lite. Priset för vår bekväma, stillasittande livsstil är högt för både samhället och individen. Klimatförändringarna kräver nya sätt att planera och bygga. Vi behöver samhällen som hanterar översvämningar och värmeböljor.
Genom att basera sin trafikstrategi på fakta och kunskap, snarare än ideologiskt färgade föreställningar och magkänsla, visar Örebro vad ett gott ledarskap i en tid av klimatförändringar och ökad ojämlikhet i hälsa innebär. Du agerar föredömligt, är tydlig med dina värderingar och tar ansvar för att framtidssäkra kommunen. Fler kommuner borde följa Örebros exempel.
Veronica Hejdelind
sekreterare i regeringens Utskott för främjande av fysisk aktivitet, medförfattare till slutbetänkandet Varje rörelse räknas (SOU 2023:29).